Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Moody skrev:Självklart ska du ha xenon, du kommer förmodligen ångra dig annars. Sen är det bara 9000 till upp till Momentum som känns ganska prisvärt med parksensorer, regnsensor, larm och nerlackerad nederdel på bilen mm. Dessutom får du ett lyft i inredningen med både trevligare klädsel och panelinlägg. Bara att slå till :wink:
9000:- ja, men jag lägger hellre de pengarna på skinnklädsel och Hi Performance stereon.
Jag har inte fått kolla på Galonklädseln som är std i XC70 så jag kör med läder. Galon låter svettigt.
Jag har lagt på Xenon och Subwoofern med :) Hoppas jag hör någon skillnad.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
kave skrev:
Ottoman skrev:När du väl kört med Xenon ljus så vill du inte återgå till vanliga. Betydligt bättre ljusbild än konventionella. Jag tycker dock att de vanliga på V70 är helt ok men går inte att jämföra med Xenon.

Det framgår inte men jag tycker du skall ta momentum paketet så du får larm, backvarnare, regnsensor och just xenonljusen mm.
Momentum? Det känns lite onödigt. Larm på en modern bil är "onödigt". Det finns två scenarier; jag har glömt något värdefullt i bilen, ex mobilen, bluetooth headset etc, då har ett larm ingen betydelse för tjuven, knäcker rutan och tar det han vill ha.[/quote]
Då borde du ta laminerade rutor isåfall som är svåra att knäcka :wink: Dämpar även ljudet utifrån
/Kalle
Användarvisningsbild
av henka35
Jag tänkte som dig först. Men sedan insåg jag att man man får väldigt mycket för 15000 kr som momentum kostar.
Du har ju redan lagt till Xenon för 5900:-.
Jag har en momentum med HP-steron plus subwoofer. Helt klart värt varje krona. Jag ångrar mig faktiskt att jag inte tog summum, då hade jag ju fått 17" och skinnklädseln.
Parkeringshjälpen bak är guld värd, kan jag lova. Även regnsenosorn är skit bra.
Du kommer ångra dig om du inte tar minst ett momentumpaket, jag lovar...
Sedan får du även dimljus och larm.
Mvh Henrik
Användarvisningsbild
av kave
Jag inser att ni alla gillar era bilar med Summum och momentum etc, men jag väljer hellre en bantad XC70 än en fullutrustad V70 2.0D eller liknande.
Tack för era svar.
av Lövet
En bil som saknar "given" utrustning kommer att bli svår att bli av med i andra hand.

XC70 utan automatlåda, xenon, pdc, HP, är inget som kommer att springa iväg självmant. Kolla på blocket vilka bilar som ligger vecka efter vecka, ofta är de dem som saknar utrustning som begagnatköparna förväntar sig.
Användarvisningsbild
av kave
andreas_lofgren skrev:En bil som saknar "given" utrustning kommer att bli svår att bli av med i andra hand.

XC70 utan automatlåda, xenon, pdc, HP, är inget som kommer att springa iväg självmant. Kolla på blocket vilka bilar som ligger vecka efter vecka, ofta är de dem som saknar utrustning som begagnatköparna förväntar sig.
Jo, marknaden kryllar ju av svårsålda XC70.
Detta argument kommer alltid komma upp. Fånigt argument från sluga säljare. Det enda som stämmer är att du kommer aldrig aldrig någonsin få tillbaka de pengar du lagt ut på extra options på din bil.
Jag håller iofs med dig när det gäller självklarheter såsom ACC, cruisecontrol etc etc.

Kolla bytbil nu, de två billigaste bilarna:
1. XC70 2004, 21400 Mil, manuell, snålt med utrustning 144.900:-
2. XC70 2003, 15990 Mil, automat, skinn, xenon 145.000:-

Bil två var säkert 30.000 dyrare som ny, men står i princip samma, om inte lägre.
av Lövet
Jag är inte med på den jämförelsen, det enda som skiljer bil 1 och 2 är att den ena har helskinn medans den andra har halvskinn?

Båda har automatlåda, dragkrok, telefon, xenon (även om det inte står det på bil 1 så har den faktiskt det)

Bil 1 är en -04 tagen i trafik 2003-12-31 medans Bil 2 är en -03 tagen i trafik 2002-10-01, självklart påverkar det priset uppåt för bil 1.

Bil 1 står nyrekondat hos en välkänd säljare medans Bil 2 står, otvättad, hos en bakgårdshandlare i Järfälla som inte kan stava. Bilen är inte heller reggad på firman utan på en privatperson. Detta gör ytterligare att priset för bil 1 går upp.

Du får, som du själv påpekar, inte tillbaka priset på de options du lägger till men det gör att bilen blir betydligt enklare att sälja. En snabbare affär kan vara värt en hel del om du inte tänkt att byta in den. Om ditt resonemang främst baseras på att du ska byta in bilen så håller jag med dig lite mer. En bilfirma ger visserligen mer i inbyte för en välutrustad bil men skillnaden är ganska liten. På privatmarknaden är det däremot i vissa fall omöjligt att sälja en bil som saknar utrustning som en begagnatköpare förväntar sig. Försök sälja en BMW 3-serie utan sportstolar exempelvis. Trots att det tillbehöret kostar 5900 kr som nytt så är skillnaden begagnat snarare 15.000kr om bilen saknar det.
av Rolle38
Hey boys!
Känns det inte lite fel att påbörja en inköpsdiskussion med inbytespriset... ? Man ska ha en bil ett antal år och njuta av den utrustning man vill ha oavsett senare inbytespris. Tänk på alla "gamla gubbar" förr i tiden som inte tog av skyddsplasten på dörsidorna, för att det skulle se bättre ut när man sen skulle sälja den. Det svider i plånboken när man hämtar ut den med sen njuter man av utrustningen i många år.
Personligen så hade jag också en massa tillval jag ville ha, och det mest prisvärda var faktiskt att ta ett summum paket där nästan allt ingick (förutom armstöd bak som jag bittert fick erfara).
Extra tillval jag gjorde utanpå det var Bluetothkoppling till radion samt mellanradiopaketet. Skulle tagit USB anslutning också om jag fick välja idag, samt parkeringshjälp fram.
För övrigt njuter jag varje stund jag befinner mig i bilen.
av Lövet
Det viktigaste är trots allt att man blir nöjd med bilen under den tid man har den. Sedan om man förlorar 200.000kr eller 210.000kr på 3 års ägande är ju egentligen ointressant. Det blir dyrt i vilket fall...
Användarvisningsbild
av kave
andreas_lofgren skrev: Du får, som du själv påpekar, inte tillbaka priset på de options du lägger till men det gör att bilen blir betydligt enklare att sälja. En snabbare affär kan vara värt en hel del om du inte tänkt att byta in den. Om ditt resonemang främst baseras på att du ska byta in bilen så håller jag med dig lite mer. En bilfirma ger visserligen mer i inbyte för en välutrustad bil men skillnaden är ganska liten.
I alla affärer gäller; "den som har mest tid vinner". Vill du ha sålt din bil fort sänker du priset. Har du gott om tid så har du ett högt pris. Faktum kvarstår dock, även om mina exempelbilar ovan tydligen haltade lite, det finns ingen anledning att välja ex Summum eller liknande bara för att senare tjäna på detta vid eventuell försäljning.
I övrigt håller jag med, nybilsköp eller bilköp är ingen investering. Det konstiga är bara att folk håller på att jämföra förbrukningssiffror hit och dit när prisfallet oftast står för den i särklass högsta smällen ekonomiskt.

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]