Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fraz
henka35 skrev:Jag tror inte att volvo ville satsa på etanol men tvingades av ford att släppa sin gasbilsproduktion till förmån för just etanol.
Sedan tycker jag att etanolen inte är lösningen på CO2 problemet. Kan inte förstå att det inte finns någon diesel/el-hybrid på marknaden ännu! Det måste ju i CO2 synpukt vara det mest effektiva alternativet. Istället släpps alla dessa etonolbilar ut på löpandeband. Det är bara Toyota som med sin Prius står som ett vettigt alternativ. Varför släpper Toyota inte en bil med lite lastutrymme som tex. Avensis D4-D/EL-hybrid? För de har ju förmodligen tekniken för detta.
Ska bli mycket intressant de närmsta åren, för jag tror vi kommer att se trevliga diesel/el-hybrider på marknaden.
Tänk en V70 diesel plug-in, det skulle vara döden för de svenska mackägarna... :twisted:
Ja det skulle va grymt me en v70 el / diesel!
Vad drar din bil? 0.63 och lite stöm ibland...
Användarvisningsbild
av wide
Brainded skrev:Är det bara jag som inte är intresserad av en 2.5FT? Lär ju bli kortare serviceintervall och vi har inga miljöbilslättnader i kommunen som en sådan kan dra nytta av...

mvh
Anders
Jo med det är ju skönt att kunna köra på etanol och bensin, man vet ju aldrig i framtiden vad politikerna hittar på.
Sen ska det självklart inte vara dyrare i inköp, och det där att bilarna ska servas varje 1000mil?, eller är det längre??
. Är ju sjukt!, har inte oljebolagen kommit längre än så i utvecklingen?
Användarvisningsbild
av wide
boeder skrev:
Jensen skrev:Om det är någon som är intresserad så går det nu att
beställa V70 samt S80 med 2,5TF motorn.
Bilarna levereras under början av kvartal 3 och säljs
som årsmodell 2009.
http://volvobil.se/fileadmin/volvoprislistor/v70.pdf

145 hk sugis nu med
Oj vem vill ha 145hk som inte klarar etanol??

Intressant att 2.5t med etanol blev dyrare.... :???:
Användarvisningsbild
av henka35
HERTZ och alla andra hyrbilsfirmor. Här i stan finns det en hel hög 2.0 Kinetic hos Hertz.

//Henrik
Användarvisningsbild
av kez_style
wide skrev:
boeder skrev:
Jensen skrev:Om det är någon som är intresserad så går det nu att
beställa V70 samt S80 med 2,5TF motorn.
Bilarna levereras under början av kvartal 3 och säljs
som årsmodell 2009.
http://volvobil.se/fileadmin/volvoprislistor/v70.pdf

145 hk sugis nu med

Intressant att 2.5t med etanol blev dyrare.... :???:

Motorvärmare är inräknad som standard utr. i 2.5FT
Användarvisningsbild
av tjotto
wide skrev:
Brainded skrev:Är det bara jag som inte är intresserad av en 2.5FT? Lär ju bli kortare serviceintervall och vi har inga miljöbilslättnader i kommunen som en sådan kan dra nytta av...

mvh
Anders
Jo med det är ju skönt att kunna köra på etanol och bensin, man vet ju aldrig i framtiden vad politikerna hittar på.
Sen ska det självklart inte vara dyrare i inköp, och det där att bilarna ska servas varje 1000mil?, eller är det längre??
. Är ju sjukt!, har inte oljebolagen kommit längre än så i utvecklingen?
Etanolen sotar oljan så mycket att byten krävs tätare, iallafall e de det som jag har hört.
Användarvisningsbild
av consensus
Jag undrar hur länge etanolnojan håller i sig. Jag har kört Saab 95 Biopower i ett år och ska nu byta till en 2.4D. Jag är förbaskat trött på att tanka hela tiden. Medelförbrukningen ligger över 1.4 L/mil och tanken är ju inte större än på motsvarande bensinare. Därutöver ska det servas lite extra plus att brassarna hugger ner all regnskog för att börja odla sockerrör. Hmmm...
av rickardrules
Jag undrar hur länge etanolnojan håller i sig. Jag har kört Saab 95 Biopower i ett år och ska nu byta till en 2.4D. Jag är förbaskat trött på att tanka hela tiden. Medelförbrukningen ligger över 1.4 L/mil och tanken är ju inte större än på motsvarande bensinare. Därutöver ska det servas lite extra plus att brassarna hugger ner all regnskog för att börja odla sockerrör. Hmmm...
Min 1,8F går på 1,1L blandad körning. Fri parkering här i gbg, låg skatt (1000:-) enligt mig är etanol kanon, börjar dem tillverka syntetisk etanol (som det forskas på nu) så är det ännu bättre.

För oss som kör under 1500 mil på ett år, och med dagens höga diesel skatt, lönar det sig inte med diesel! Du pratar inte hela något om nackdelarna med utsläppen.

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]

Vibration vid inbromsning

Visst kan det vara fläckarna. Prova att lyfta[…]