Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gooose skrev:Är bilarna så underbara att köra/åka med så ni inte har något annat att göra är att titta på denna mätare?
:D
Ha ha ha... Jo visst e dom goa våra 70issar, men nu när man har rullat lite med dom i olika situationer märker man vad man har köpt..
Är dock mycke nöjd med vårat val av vagn!
Jag håller med om att det inte är den bästa synligheten på visarna, det skulle vara en lösning om man kunde få upp hastigheten digitalt (som det är då farthållaren är på) konternuerligt.
Jag tycker ni som ser detta som ett problem skall påtala det till försäljaren och även direkt till volvo support.
Det var här jag tänkte att man kunde ta upp problemt, kanske inte rätt ställe men man måste ju börja någonstans. Det är ju ett generellt problem och inte specifikt för din bil, tycker personligen att man borde haft lysande visare. Om det tar några extra 1/10 sekunder att läsa av hasighetens så är det inte bra. http://www.volvocars.se/footer/contact/
Skrev till volvo och frågade varför dom sattin en 240 lampa i v70II´s instrument belysning?
I dag ringde en trevlig kvinna från volvo som satt med mitt mail.
Hon hadde forskat i frågan, och pratat med dom konstruktörer som ritat instrumenten.

Och svaret var:
Det fanns klagomål på tidigare instrumen om att skenet var för "vasst" Det dom nu ville uppnå var ett mer behaglit sken/ljus som inte skulle störa vid mörkerkörning.
Det var inte klart om instrumenten skal ändras på kommande modeller.

Kvinnan som ringde upp mig var trevlig och hon hadde faktiskt sökt reda på svaren på min fråga.
Tack Volvo!..

Men nu har jag en fråga till er som åker s80n T6 och v70II T6. Ni har ju en annan mätartavla, hur funkar den? Är den byggd på samma sätt?

Mvh
/Fraz
Men nu har jag en fråga till er som åker s80n T6 och v70II T6. Ni har ju en annan mätartavla, hur funkar den? Är den byggd på samma sätt?
jag satt och glodde på varvräknaren först innan jag förstod att det är den vänstra klockan som visar farten, metall ringen runt klockan blänker så fint att man måste anstränga sig även i dagsljus för att se farten i T6an, uppsidan är att cruise contr. är digital och att den fungerar från 30 och uppåt så man får koppla in den för säkerhetsskull.
XC90_Executive skrev:Ge fan i att dra ner belysningen då. Så du ser hastighetsmätarn :wink:

Lustigt 'problem'. Inget jag har lagt märke till. Men jag har o andra sidan instrumentbelysningen på max helatiden. :)
Du har ju inte samma typ av mätare i din XC90 EXECUTIVE+++ eller vad det nu e för bil....
Dom nya mätarna skulle suttit i XC90n också, då kanske du skulle fattat vad vi menar.
Fraz skrev:T56
Menar du att din digitala mätare visar nuvarande hastighet när du kör?.. Dvs, du behöver inte ställa den för att se farten.

sorry så bra är det inte, men eftersom hastigheten du väljer för c-controllen står digitalt mitt i den vänstra klockan så kan man köra bilen men hjälp av rattknapparna i normal stadstrafik, 45 km tar dig fram på n mälarstrand om det inte är stillastående kö, jag har faktiskt börjat köra med c-controllen på i stan för att inte oavsiktiligt överträda 30 och 50 gränser, fick blada upp 2400 bagare två dar före julafton orsakat av min ouppmärksamhet...
S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]

Service Subaru XV

Nu har det som inte ska hända hänt......[…]