Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBM
bilgalen skrev:Varför inte en 2.5T på 210hk som dessutom drar lite mindre bensin :lol:
En Volvo som är bränslesnål? Och när du ser grisen flyga förbi så glöm inte ta ett foto.... :wink:
av bilgalen
VolvoBM skrev:
bilgalen skrev:Varför inte en 2.5T på 210hk som dessutom drar lite mindre bensin :lol:
En Volvo som är bränslesnål? Och när du ser grisen flyga förbi så glöm inte ta ett foto.... :wink:
Haha...

Fast nu tänkte jag bränslesnålare än V70 II alltså. Det är ju inte särskilt svårt att få till :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoBM
En förbättringspotential:
Subwoofer till S80N... den saknar iaf jag
av JK24T
Vet inte om ni har märkt eller tycker som jag men lite högre fjäder motstånd i gaspedalen hade platsat. Med grova vinterskor kan man knappt känna pedalen genom sulan.
av Goldbeach
Nya S80 är relativt tyst på motorväg, inte så mycket vägbuller - men; jag skulle vilja ha den ÄNNU tystare på motorväg. Om det i framtiden kommer extra ljudisolering/förbättrad bullerdämpning som tillval är jag den förste att slå till.

Bullret är, i mitt tycke, det som generellt sett gör bilresor tröttsamma mer än något annat i bilen. Att få bilen hälften så kupébullrig skulle vara värt många tusenlappar för mig...
av Steff 99
Du nog gå upp i segmenten för att uppleva tystnaden..rekomenderar Mercedes S-klass. :D
av S60Turbo
Känns som den ursprungliga tanken med tråden spårar ut om man hela tiden bara föreslår en massa andra märken och modeller... :shock:

Personligen tycker jag nya V70II är riktigt tyst (dessutom för att vara en kombi), men jag har inte kört senaste årsmodell av S80N (har endast kört 2007 års modeller). Har ljudisolering förbättrats även i dessa till -08?
Ångrar absolut inte mitt val av V70II efter alla provkörningar! Den ligger riktigt skönt på vägen med bra styrrespons detta trots att de modeller jag testat saknat både aktivt chassi (Four-C) och progressiv aktiv servo...
av Steff 99
Känns som den ursprungliga tanken med tråden spårar ut om man hela tiden bara föreslår en massa andra märken och modeller...
Om nu "Goldbeach" har en S80N som är en av de tystaste i klassen och inte är nöjd utan vill halvera ljudnivån, vad är då alternativet..????

S-klasse är en av de tystaste som går att köpa, men prislappen är också därefter...det vara som ett litet förslag.....
av Goldbeach
S60Turbo skrev:Känns som den ursprungliga tanken med tråden spårar ut om man hela tiden bara föreslår en massa andra märken och modeller... :shock:
Exakt. Poängen är att lyfta fram saker som kan bli bättre på kommande årgångar - inte få förslag på andra bilmärken. ;)
S60Turbo skrev: Personligen tycker jag nya V70II är riktigt tyst (dessutom för att vara en kombi), men jag har inte kört senaste årsmodell av S80N (har endast kört 2007 års modeller). Har ljudisolering förbättrats även i dessa till -08?
Jag testade S80 -07 med likadan motor som den jag har nu, och jag tycker nog ljudnivån förbättrats jämfört med -07:orna. Men jag kan ha fel, det hann gå en tid emellan de olika körningarna.
av Steff 99
S60Turbo skrev:
Känns som den ursprungliga tanken med tråden spårar ut om man hela tiden bara föreslår en massa andra märken och modeller...

Exakt. Poängen är att lyfta fram saker som kan bli bättre på kommande årgångar - inte få förslag på andra bilmärken.
Ja det är lätt att missförstå syftet med svaret, vad jag menade var , skall man halvera ljudnivån från en redan låg nivå , som V70/S80 har idag, (det är att gå från ca 60 db till 30 db = nästan ljudlöst) så blir kostnaden för tillverkaren så våldsamt hög att det bara skulle löna sig på bilar som kostar 1-2 miljoner eller där över, å jag tror inte vi vill dit prismässigt.

Sedan kan man ju önska vad man vill.... :P för det var ju trådens syfte :!:

Rek bytesintervall 12000 mil Vem rekommender[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]