Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ljungström
Har själv haft två A6 1,9 TDI Avant -98 resp -01 med 110/115 hk utan att sakna motorkraft. 136 hk lär räcka i V70 för all normal körning, jag tror 2,0D kommer bli volymmodellen tillsammans med 2,0F.
Användarvisningsbild
av bafnus
haer skrev:
Har också beställt en 2,0D utan provkörning
Hur kan man beställa en ny bil utan att provköra den :?: :?: :?:

En affär på drygt 300 papp innan den är klar, motorvärmare, drag, stänk lappar, mm.mm.

Mig inte förstå :shock: :shock: :shock:

/ bafnus /
av Primus
Hur kan man beställa en ny bil utan att provköra den

En affär på drygt 300 papp innan den är klar, motorvärmare, drag, stänk lappar, mm.mm.

Mig inte förstå

/ bafnus /
Inte svårt att förstå alls! Jag beställde en XC70 D5 utan att prova. Många beställningar kommer in på bilar så fort de är möjliga att beställa. Inte en meters provkörning.

Varför? Tja, en del kanske inte bryr sig om den där sista upplevelsen som en provkörning kan ge. Andra kanske vet att en provkörning ändå inte ger allt. Den tredje kan har provat andra modeller med likande egenskaper(jag provkörde V70 men inte XC70). En fjärde kanske tänker att om man nu ska lägga ut 300 papp eller mer så är det en totalbedömning av så mycket att man inte får vägledning via provkörningen(hmm, väldigt likt den andre...). Femman kanske har så mycket pengar att 300 papp är nada för att ratta en Volvo(Ferrariköparna har väldigt, VÄLDIGT sälan provat en Ferrai överhuvudtaget innan det köpe den).

Så att bilar inte provkörs är nog inget som är direkt ovanligt

Nu var ju detta lite OT... 8) .

Åter till ämnet vill jag bara säga att jag tror att vi är många som sitter bakom motorer som har betydligt mer kraft än vad vi behöver. Hur ofta utnyttjas motorns hela register??? Här kommer dieselkaraktären in. Även en 2,0D kan upplevas som helt ok jämfört med lite "starkare" bensinmotorer.
.
av haer
bafnus skrev:haer skrev:

/ bafnus /
Hur man kan betälla ny bil utan att provköra - jo, jag har provat V70 II men inte med 2,0D. Jag värderar de lägre utsläppen mer än extra kraft.
Sen är det ju skönt att se här på forumet att andra 2,0d ägare är nöjda ;-)
//haer
av perhall
Primus skrev:
Hur kan man beställa en ny bil utan att provköra den

Mig inte förstå

/ bafnus /
Inte svårt att förstå alls! Jag beställde en XC70 D5 utan att prova. Många beställningar kommer in på bilar så fort de är möjliga att beställa. Inte en meters provkörning.

Varför? Tja, en del kanske inte bryr sig om den där sista upplevelsen som en provkörning kan ge. Andra kanske vet att en provkörning ändå inte ger allt. Den tredje kan har provat andra modeller med likande egenskaper(jag provkörde V70 men inte XC70). En fjärde kanske tänker att om man nu ska lägga ut 300 papp eller mer så är det en totalbedömning av så mycket att man inte får vägledning via provkörningen(hmm, väldigt likt den andre...). Femman kanske har så mycket pengar att 300 papp är nada för att ratta en Volvo(Ferrariköparna har väldigt, VÄLDIGT sälan provat en Ferrai överhuvudtaget innan det köpe den).

Så att bilar inte provkörs är nog inget som är direkt ovanligt

Nu var ju detta lite OT... 8) .

Åter till ämnet vill jag bara säga att jag tror att vi är många som sitter bakom motorer som har betydligt mer kraft än vad vi behöver. Hur ofta utnyttjas motorns hela register??? Här kommer dieselkaraktären in. Även en 2,0D kan upplevas som helt ok jämfört med lite "starkare" bensinmotorer.
.
Jag håller med, har köpt massor av bilar här och i Belgien utan att provköra. Man har rätt bra koll på bilen och vad man vill ändå.

Man kör ju lugnare med lite färre hk, men jag har en nedre gräns för när bilen börjar kännas för slö (typ då känns den farlig och riktigt tråkig). Jag har haft några riktiga prestandabilar med 300+ hk och det är klart att det är riktigt kul, men jag kör mer harmoniskt med min 200 hk 2,5 T...
av Fredrik73
Jag lämnade in min V70N 2,5T 2005 i förra veckan som jag hann avverka drygt 15.000 mil med mot en V70II 2.0d.
Själklart hade jag mina funderingar på om 2.0d skulle räcka till då det skiljer en hel del i effekt, men bilen är över all förväntan.
Det är inga som helst problem med att hinna med ett lite snabbare vardagstempo utan man kan bara uppskatta det bättre chassiet och den tystare kupén.
Visst är det skillnad på toppen, men är man bara ute efter en bil som drar hyggligt från låga varv så fungerar det hur bra som helst.
Sen att den nu ligger på 0.66 milen och arbetas sig neråt känns bra.

Sen får vi se hur det går med full familjepackning på skidresa, men en fördel är kanske att man tar det lite lugnare…
Det var svårt för att inte säga omöjligt att hitta en bil för provkörning. Det var ingen i sthlm som ens hade tänkt ta in den och Göteborg skulle få en men visst inte mer.
Där ett tips till alla Volvohandlare att inte glömma bort den varianten.
av bilgalen
bafnus skrev:haer skrev:

/ bafnus /
I allra flesta fallen där folk inte provkör så handlar det om tjänstebil. Man är nog lite noggrannare när man väljer bil om man ska betala den själv!
Användarvisningsbild
av henka35
Fortfarande kanon nöjd med min 2.0D :P
Den ligger nu på 0,75 i stan med takbox på 8) Ca 5 dl mindre än min förra V70N 170Hk.
Skatten räknar man hem efter ca 300 mil i stan. Sedan är det bara plus i börsen.

/Henrik
av Billy
Hur upplevs 2.0D ljudmässigt? Jag tycker 2.4D och D5 är väldigt ljudliga under gaspådrag. En bekant köpte nyligen en XC70 II D5 med automat och han säger att den surrar högre under acceleration än hans V70N D5.
av Fredrik73
Min referens är många mil i V70N 2,5T och visst görs dieselsnurran sig påmind vid kraftigare gaspådrag.
Jag skulle säga att det avtar med att motorn kommer upp i temperatur och under normal körning så är det inget jag hör eller tänker på.
Jag har en del kollegor som kör V70N D5 och 2,4d och vad jag kan komma ihåg så låter inte V70II 2.0d mer.
Men det är nog väldigt personligt vad man upplever som högt och framför allt störande.
:-)-)
Fällbart framsäte?

I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur […]

S40 2,4 Aut. MY04 OK köp ?

Ett tips är att 'villkora' köpet med att[…]

Jag har inget bra svar på kolvringar. N&aum[…]