Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av haxpet
Sitter inte sido air-baggen i själva stolen?
Den kan ju inte sitta i B-stolpen eftersom om en kort förare skulle dra fram stolen så skulle air-baggen mista sin verkan.

USA har i alla fall haft mycket strängare krocktester än Europa och Euro NCAP. Så ett gott betyg i USA är nog bara bra.

Och Euro NCAP är egentligen ett skittest i gämförlese med dom som t ex Volvo själva gör. Och Euro NCAP testerna är kända för alla biltillverkare vilket har resulterat i att alla tillverkare bygger bilar utgående ifrån dom testerna och på det viset får dom lätt 5-stjärnor. Vissa franska märken säljs inte i USA så dom skulle jag inte köpa.
Användarvisningsbild
av Brainy
Steff 99 skrev:
Jag förstår inte att Volvo ser till att ha ett krocktest direkt när man släpper en ny bilmodell, De borde kunna sälja flera bilar enligt min mening. Volvo S80 och V70 är i grunden samma bil därav skulle ett krocktest av s80in kunna räcka till för att även marknadsföra V70in.
Volvo kan presentera hur många krocktester som helst innan en modell släpps, men det är inte Volvo som bestämmer vilken modell eller när EuroNCAP testar den
EuroNCAP är en oberoende sammanslutning som gör en opartisk bedömning av krocksäkerheten.
Inget som görs för att vinna marknadsandelar för en enskild fabrikant.
Mjo, volvo kan beställa krocktest och ge dem bilar att krocktesta. Men då volvo inte anser det lönt att göra detta så blir bara de bilar som euron'cap själv väljer testade. Volvo motiverade för någon månad sedan (i någon biltidnign som jag inte kommer ihåg nu) detta med att de inte ser någon vits med att testa bilarna oberoende hos dem och att de redan testat dem själva osv.
av Vålvå
AMS redovisar test på NYA V70 idag.
Användarvisningsbild
av Funk
Sitter inte sido air-baggen i själva stolen?
Den kan ju inte sitta i B-stolpen eftersom om en kort förare skulle dra fram stolen så skulle air-baggen mista sin verkan.
Jo det gör den, men baksätet sitter dikt an mot karossen/inredningen vilket inte lämnar plats för bagen... Du skulle alltså riskera att sitta den.

/Thomas
av bilgalen
Brainded skrev:
klabban skrev:Länkar till alla lata :wink:

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=68413

http://www.euroncap.com/tests/volvo_v70_2007/310.aspx
Intressant!

Noterbart är att ingen annan bil fått fler än två sjärnor för oskyddade trafikanter så jag antar att det lär ses som godkänt...

/Anders
Något som kanske är ännu viktigare at notera är att krockgardinen inte fungerade som den skulle 8).
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Något som kanske är ännu viktigare at notera är att krockgardinen inte fungerade som den skulle 8).
Vilket om man får tro på din smiley är något possitivt/roligt? :roll:

Jag tycker att det är desto roligare att den fick 5 stjärnor trots att gardinen inte var 100% uppblåst! Den fick full pott i sidokrocken ändå! Det visar hur bra grundkonstruktionen faktiskt är. Desstuom fick ju syskonet S80 en fin utmärkelse i USA för krocksäkerheten! 8)

Jag tänkte på BMW 5-serie nu när man läser allt skit som skrevs om V70 för att kudden inte blåstes upp 100% (fast den fick 5 ändå!). 5-serien (E60) fick med nöd och näppe tre (3!!) stjärnor första gången den testades. Efter ett omdiskuterat omprov fick den knappt 4 stjärnor.....
av bilgalen
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Något som kanske är ännu viktigare at notera är att krockgardinen inte fungerade som den skulle 8).
Vilket om man får tro på din smiley är något possitivt/roligt? :roll:
Ja, men då i relation till det andra som noterades. Ingen skadeglädje över Volvos misslyckande!!!
XC90_Executive skrev:Jag tycker att det är desto roligare att den fick 5 stjärnor trots att gardinen inte var 100% uppblåst! Den fick full pott i sidokrocken ändå! Det visar hur bra grundkonstruktionen faktiskt är. Desstuom fick ju syskonet S80 en fin utmärkelse i USA för krocksäkerheten!
Tyvärr har ju varenda Renault numer 5 stjärnor i allt så jag tycker EuroNcap lite har spelat ut sin roll.

Intressantare är ju då det oberoende institut i Usa som jämför verkliga olyckor för SAMTLIGA försäkringsbolag. Lite liknande Folksams undersökningar här i Sverige fast då som sagt med ALLA bolags olyckor inräknade och inte bara ett.

Alldeles nyligen blev ju Saab 9-3 där utsedd till "best pic" eller vad det nu hette.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:
XC90_Executive skrev:Jag tycker att det är desto roligare att den fick 5 stjärnor trots att gardinen inte var 100% uppblåst! Den fick full pott i sidokrocken ändå! Det visar hur bra grundkonstruktionen faktiskt är. Desstuom fick ju syskonet S80 en fin utmärkelse i USA för krocksäkerheten!
Tyvärr har ju varenda Renault numer 5 stjärnor i allt så jag tycker EuroNcap lite har spelat ut sin roll.

Intressantare är ju då det oberoende institut i Usa som jämför verkliga olyckor för SAMTLIGA försäkringsbolag. Lite liknande Folksams undersökningar här i Sverige fast då som sagt med ALLA bolags olyckor inräknade och inte bara ett.

Alldeles nyligen blev ju Saab 9-3 där utsedd till "best pic" eller vad det nu hette.
Renault säljs ju inte i USA, så dom skulle i princip kunna göra bilar som bara klarar sig bra i EuroNcap. Volvo med flera måste göra bilar som klarar både kraven i USA och i Europa.

Du tänker på "Top Pick Safety Award"? :wink: Volvo har ett par sånna också. Har för mig att dom har fått det för XC90. Jag vet att dom har fått det för C70 och S80.
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]