- fre 23 nov 2007, 22:59
JA! Det sitter 245/40-18 på bilar levererade med 18"fälgar.
JA! Det funkar med 235/40-18, även 235/45-18 funkar, liksom 225/50-18 om man ser till vad lagboken säger, vad som sen tar i vid fullt rattutslag och maximal fjärdringskompression låter jag vara osagt.
OM, du är ute efter komfort, tänk bara på att profilen på däcket (i detta fall 40) är den procentuella bredden, (245/235) så ju smalare däck - desto lägre profil. MAO, ett däck som är 235 brett är "lägre" än ett 245 brett däck, dock är skillnaden otroligt liten, men det är en skillnad.
Märk väl att jag i mitt senaste inlägg i denna tråd skrev att du ska fråga runt bland däckhandlare, att dom inte kan ge samma pris som t.ex. dackonline är inte så konstigt då dackonline handlar med absurda mängder däck i deras inköp... svårt för den lokale däckkrängaren att ge samma pris men min erfarenhet är att jag lyckats pruta så pass mycket att jag fått valuta för pengarna, IMHO. Det viktigaste är ju ändå att DU fått tillräckligt bra däck/prestanda för den pengen du lagt.
Har haft en del "lustiga" konversationer med kollegor på jobbet där dom tyckt man e en komplett idiot som köpt däck för mer än 500:-/st då DOM inte gett mer än 300:-/st hos den lokale skrothandlaren... Mitt svar brukar vara nått i stil med: Hoppas inget vilt eller barn springer ut framför din bil när du minst anar det för då e din snålhet - din dumhet! Brukar få ganska spydiga svar, men de e väl oftast så när nån känner sig träffad...
Mvh David
"It's not the fart that kills - it's the smäll!"