Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tino
dali skrev: - Ligg inte på samma växel/varvtal längre sträckor (undvik farthållare).
Vad är definitionen på längre sträckor?

Jag har en 2.0D c30 inkommande och jag bilar varje dag 11 mil var av 9 mil är på motorvägen och brukar köra farthållaren på 120. detta är både fram och tillbaka ihop räknat så en motorvägs sträcka är därav 4.5 mil.

är detta ett problem? faller detta under längre sträckor? om detta inte är bra, hur rekomenderar du då att jag skall hantera bilen?
av Psyko
Tino skrev:
dali skrev: - Ligg inte på samma växel/varvtal längre sträckor (undvik farthållare).

Jag har en 2.0D c30 inkommande och jag bilar varje dag 11 mil var av 9 mil är på motorvägen och brukar köra farthållaren på 120. detta är både fram och tillbaka ihop räknat så en motorvägs sträcka är därav 4.5 mil.

är detta ett problem? faller detta under längre sträckor? om detta inte är bra, hur rekomenderar du då att jag skall hantera bilen?
Det är inget du överhuvudtaget behöver tänka på.
Löjligt att påstå att man inte ska köra på samma växel/varvtal längre sträckor eller inte köra på farthållaren, okunskap är vad det är.
Kör som du brukar helt enkelt........... om du inte kör som en kärring :wink:
av Psyko
grammse skrev:inkörningen är redan sabbad då de kör som galningar med bilen innan den når återförsäljaren :evil: . Varför gasa som en galning bara för att man inta ska ha bilen så länge förstår jag mig ej på???? jag är rädd om bilen och vill att nya ägaren ej ska få problem p g a illa körd bil :???:

Okunskap..... bilarna är spärrade från fabrik och går inte köra fortare än 30 Km/h
av Steff 99
Japp du har helt rätt. Motorn exploderar i samma sekund som kilometerräknaren slår om från 99999 km. Kom ihåg att svänga av trafikerade vägar före det händer.

Eller så håller den för evigt, några andra alternativ är ju helt otänkbara ...
Jag undrar över vad som kommer att hända med motorn om man inte kör in denna.
Många har ju synpunkter på hur det skall köras in.
Jag har haft ett 30-tal nya bilar, ingen har blivit "inkörd"
Ingen har haft några motorproblem under den tid jag har haft kännedom om bilarna, flera har rullat långt på kort tid 10-15.000 mil.
Skulle vara intressant att få komentarer där man sett problem, så som motor haveri pga att man kört bilen som vanligt när den var ny.
Eller är det en skröna att bilar skall köras in???
av dali
Tino skrev:

Jag fick den rekommendationen när jag hämtade ut en ny BMW, frågade om den skulle köras in och verkstadschefen sa att man skulle ta det lugnt första 200 milen, undvika att ligga på konstant varvtal, motorn skulle trivas bättre om den får slitas in på lite olika intervall. Inget avancerat, i princip så skulle det räcka om man väntade med att använda farthållaren tills den var inkörd.
av dali
Psyko skrev:
Tino skrev:

Löjligt att påstå att man inte ska köra på samma växel/varvtal längre sträckor eller inte köra på farthållaren, okunskap är vad det är.
Tja, det finns förvisso förståsigpåare överallt. Rekommendationen jag återgav kom från (den tydligen okunniga) verkstadschefen på en stor BMW-verkstad ... var kommer din ifrån?
av dali
Steff 99 skrev: Jag undrar över vad som kommer att hända med motorn om man inte kör in denna.
Många har ju synpunkter på hur det skall köras in.
Jag har haft ett 30-tal nya bilar, ingen har blivit "inkörd"
Ingen har haft några motorproblem under den tid jag har haft kännedom om bilarna, flera har rullat långt på kort tid 10-15.000 mil.
Skulle vara intressant att få komentarer där man sett problem, så som motor haveri pga att man kört bilen som vanligt när den var ny.
Eller är det en skröna att bilar skall köras in???
Det är omöjligt att ge ett generellt svar som alla kommer att hålla med om. Toyota kör in sina motorer på fabrik och skriver uttryckligen i handboken att man inte behöver köra in dem.

Många BMW M5 (E39) har haft problem med hög oljeförbukning, som en del hävdar beror på att första brukaren har slarvat med (struntat i) den i handboken rekommenderade inkörningen.

Det finns även en känd webbsajt som i princip alltid kommer upp i dessa sammanhang, där en snubbe kört in tävlingsmotorcyklar genom att i princip köra skiten ur dem första metrarna och hävdar att det är DEN ENDA SANNINGEN (TM). Den brukar tas som referens för att man ska göra så med alla typer av motorer ... och bortser ifrån att en tävlingsmotorcykel förmodligen varvar över 15.000 varv/minut medan en dieselbil sällan varvar över 5000. Jag brukar ta det som står på internetsidor med en nypa salt ... särskilt om de motsäger i princip alla andra källor. Gör er egen bedömning.

Sanningen är väl att man kan köra in en motor till punkt och pricka och ändå få ett motorras efter 1000 mil, lika gärna som man kan köra skiten ur motorn, köra på billigaste biltemaoljan ändå få en motor som går felfritt i 50.000 mil. Det finns inga garantier ... inte här heller.

Det är dock få som påstår att en lugn körning första 200 milen skulle vara skadligt för motorn. Om det sedan är för motorns eller ägarens bästa kan diskuteras.
av Psyko
dali skrev:
Psyko skrev:
Tino skrev: Vad är definitionen på längre sträckor?

Tja, det finns förvisso förståsigpåare överallt. Rekommendationen jag återgav kom från (den tydligen okunniga) verkstadschefen på en stor BMW-verkstad ... var kommer din ifrån?
25 års erfarenhet..........
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har haft "några" (läs: många!) nya Volvobilar. Kör precis som vanligt, dvs rätt hårt. Har aldrig märkt något problem alls! På samtliga bilar märks en markant skillnad när ca 800-1000 mil har passerats. Bättre prestanda och lägre förbrukning.

OM det hade haft så stor betydelse så hade det garanterats påpekats ordentligt från Volvos sida.

Vad BMW har för 'inkörningskrav' har inte så stor betydelse här....
av Steff 99
OM det hade haft så stor betydelse så hade det garanterats påpekats ordentligt från Volvos sida
Detta är en av kommentarerna,
Ingen har ännu kunnat ge en tydlig och klar orsak varför och vad som händer om man inte kör in bilen när den är ny.
Kan vi utifrån detta konstatera att det är en rekomendation som inte har något värde :lol:
Framvagnsbalk Volvo 240

Att notcha ur balken lite för att ge mer […]

Konstigt elfel

Kolla om det finns några aktiva eller lagrad[…]

AC fungerar bara på en sida

AC:n kyler såvitt jag vet (åker P80) a[…]

Jo det är samma på alla 940 men tidiga […]