Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du kan köra på C3 och A3/B4 från 0w30 till 5w40. A7/B7 kan du köra på också, 5w30 eller 0W30.
Kör min 2.5ft som också ska ha A5/B5 på 0W40 Mobil 1, kört 5w40 en massa mil med.

Lyssna inte Lennart är en bra start om du ska välja olja.
Kör du på Biltema A5/B5 och byt under 1500mil kommer funka svinbra, (1000mil om du kör mycket kortdistans och stadskörning).
Du kan med fördel undvika 5W om du bor i norraste norrland eller annan köldhåla på höglandet.
Ok, motorn är ganska okänslig mao. Det var lite det jag ville få en känsla för. Blev faktiskt lite förvånad när jag kollade instruktionsboken och att det bara fanns ett alternativ, 0w-30 A5/B5. Från tidigare bilar är jag van att det finns flera olika alternativ, ibland beroende på klimat etc.

Vad blir skillanden att köra med tex 5w-40 istället?
Högre bränsleförbrukning men bättre smörjning med varm motor eller med tungt släp? sämre skydd när det är riktigt kallt kanske också.

0w kanske bara är onödigt om man inte bor långt norrut, och en 5w olja kanske är billigare.
Stänkskydd, däckval, motorolja, bredare större fälgar. Gör alla skillnad på bränslet.
Skulle vilja påstå att motoroljan har minst påverkan bland dem, märks knappt i marginalen i slutet av året.

0W har i teorin lite bättre bränsleförbrukning första milen eller två innan man når arbetstemperatur. Därför den används (utsläppsmål).
Annars funkar 5W till -25°C också, utan tvekan. Även om det känns bättre med 0W i motorn vid de temperaturerna.
5W måste klara ner till -30°C av SAE standarden. 0W testas ner till -35°C. Så ingen jättestor skillnad egentligen.

Stänkskydd, däckval, motorolja, bredare […]

Ser inte problemet? Åk till firma eller[…]

Bakre torkarmotor

Torkare stannat. Oviktigt, men tänkte ta en t[…]

Fel på tankmätaren

Men det måste ju gå att få instr[…]