- Idag, 01:26
Vad jag pratar om är responsen på bromsarna, alltså hur hårt man måste trycka på pedalen innan bromsarna börjar ta något nämnvärt. Stampar man riktigt hårt på bromsen så tror jag Volvon har i stort samma bromskraft som vilket annat typgodkänt bilmärke som helst och att det är däckens friktion som sätter gränsen.
MartinS skrev:Det är exakt samma bromsklossar på solida och ventilerade bakbromsar. Monteringssatsen skiljer dock då det av naturliga skäl skall passa olika tjocka skivor och därmed olika bromsok, men själva beläggen är som sagt likadana.Kolvarna är faktiskt grövre så jag tänker mig att det blir ett hårdare tryck emot klossarna så starkare bromskraft i bromsoken tror jag allt det blir. Men vid inbromsning så är det främst fambromsarna som jobbar och jag köper inte alls att det är däcken som sätter gränsen. Har kört ett flertal olika märken. Tycker Lexus och Audi har härligt trevliga bromsar, iallafall de bilmodeller jag har kört. Min Volvobil hamnar långt ner i botten på de bilar jag kört i upplevd bromskraft. Tycker man måste trycka på pedalen ganska hårt för att det skall bli någon vettig bromskraft.Tycker volvo som märke är rätt tråkigt tyvärr när det gäller körning, gamla som nya modeller.
Enda fördelen med ventilerat är att de tål avleder värme mer effektivt, också är det lite snyggare:)
Vad jag pratar om är responsen på bromsarna, alltså hur hårt man måste trycka på pedalen innan bromsarna börjar ta något nämnvärt. Stampar man riktigt hårt på bromsen så tror jag Volvon har i stort samma bromskraft som vilket annat typgodkänt bilmärke som helst och att det är däckens friktion som sätter gränsen.
/G
- By III