Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: lör 13 dec 2025, 15:51
UnleashFusion skrev: tis 09 dec 2025, 15:21
Malmx93 skrev: tis 09 dec 2025, 14:28 Hej alla,

Har ett rejält huvudbry. Har idag en v70 2016 D4 manuell som jag är supernöjd med.
Har dock alltid velat ha gamla 2.4 men har backat pga förbrukningen.
Har nu hittat ett perfekt objekt en D5 2015 2wd samt manuell med summum och kanonfint skick. Dessvärre är det såklart en euro 5....
Nu till frågan anser ni att det är totalt hjärndött att betala extra för att gå från euro 6 till euro 5 i dagens läge?
Beror helt på om du åker till länder som kräver högre euro x -protokoll eller vissa miljözoner som Stockholm där det är förbjudet att köra på Euro 5 eller något sånt. om inte så kvittar det.
Var hittar du miljözonersom kräver Euro 6. Visst det finns några center i Tyskland men det kräver Euro 6-D-TEMP
så det är inte alls säkert att din EURO-6 BIL Kommer in
https://trafik.stockholm/trafiksakerhet ... v%C3%A4gen sen hur mycket av denna information stämmer låter jag vara osagt då jag inte bor i Stockholm, åker kanske "upp dit" någon/några gånger per år
UnleashFusion skrev:
VolvoB20 skrev: lör 13 dec 2025, 15:51
UnleashFusion skrev: tis 09 dec 2025, 15:21 Beror helt på om du åker till länder som kräver högre euro x -protokoll eller vissa miljözoner som Stockholm där det är förbjudet att köra på Euro 5 eller något sånt. om inte så kvittar det.
Var hittar du miljözonersom kräver Euro 6. Visst det finns några center i Tyskland men det kräver Euro 6-D-TEMP
så det är inte alls säkert att din EURO-6 BIL Kommer in
https://trafik.stockholm/trafiksakerhet ... v%C3%A4gen sen hur mycket av denna information stämmer låter jag vara osagt då jag inte bor i Stockholm, åker kanske "upp dit" någon/några gånger per år
Om man bara är på tillfälliga besök så är det inte värt att köpa bil baserat på de zonerna. Det läggs närmast 0 energi från polisens sida på detta. En annan sak om man bor i ett sådant område.
Tänk på att EURO 6 finns i följade varianter, EURO 6B, EURO 6C EURO 6D TEMP, EURO 6D, EURO 6E

Så bara för att du har en EURO 6 är det inte alls säkert att du får köra in EURO 6 zoner. även variamten måste vara rätt. :P :-( :-o :-/
apersson850 skrev: Idag, 14:21
MartinS skrev:Jag gissar(!) att femcylindriga från MY16 är Euro6 och de fanns väl bara i kombination med AWD om jag minns rätt.
Det där stämmer i alla fall på den vi har.

Vilken Euro 6 version har ni ?
VolvoB20 skrev: Idag, 14:15 Tänk på att EURO 6 finns i följade varianter, EURO 6B, EURO 6C EURO 6D TEMP, EURO 6D, EURO 6E

Så bara för att du har en EURO 6 är det inte alls säkert att du får köra in EURO 6 zoner. även variamten måste vara rätt. :P :-( :-o :-/
Fanns inte för V70/XC70, det står bara EURO6.

söker man på "nyare SPA" bilar såsom från 2025 EURO6D
UnleashFusion skrev: Idag, 15:10
VolvoB20 skrev: Idag, 14:15 Tänk på att EURO 6 finns i följade varianter, EURO 6B, EURO 6C EURO 6D TEMP, EURO 6D, EURO 6E

Fanns inte för V70/XC70, det står bara EURO6.

söker man på "nyare SPA" bilar såsom från 2025 EURO6D
Du får läsa vilket avgasdirektiv bilen är certifierad mot.

Tex:
Avgasdirektiv/reglemente
715/2007*143/2013T

Blev ju ramaskri i Tyskland när man sade att man skulle kräva Euro 6 i städerna och alla rusade och köpte ny Euro 6 bil. Och när man fått nya bilen så sade man sorry, ni har köpt Euro 6C men vi kommer kräva 6D i städerna. Men man fick ju backa och nu är det ju Grön Plakette som gäller för politikerna riskerade bli lynchade när det vill göra alla nyköpta bilar värdelösa över en natt.
Sidospår: Inget är tyskare än att man ska behöva köpa en klisterlapp på bilen istället för att slå upp certifieringen mot registreringsnumret. Es ist unmöglich!!!

Jag satt spänningen direkt på pumpen. O[…]

Köpråd och tips

FT är en trevlig motor och det gör inte […]

Kan vara olika årsmodeller på krokar.

Däck/resonansljud

Hej Nej det gjorde ja inte. Har det eländiga […]