Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1591280
apersson850 skrev: sön 06 okt 2024, 19:36 De första åren med fyrcylindriga VEA-motorn (2015-2016 i det här fallet) är inte något som man gärna vill ha. De kan förstås vara renoverade.

Den femcylindriga med automatlåda, sexstegad och kyld med värmeväxlare i vattenkylaren, har fungerat bra som dragbil för mig i en XC70. Dock har en rimligt stor enkelaxlad husvagn mått bra av att bilen har nivåreglering. Annars blir det väldigt gungit. Men det kan hända att det bara gäller XC70 med sin längre fjädringsväg. Jag har haft husvagn med karosseri på knappt sex meter och 1600-1700 kg totalvikt.

Effektuttaget på våra XC70 har varit 230 hk/470 Nm resp. 181 hk/400 Nm. Nu har jag sålt den första och kör med fyrcylindrig 240 hk/500 Nm och åttastegad låda. Den sitter i en XC90 med luftfjädring och aktiv stötdämpning. Går utmärkt att dra med, men det vill till att man kommer ihåg att välja dämpningsläge dynamic. Annars blir den riktigt läskig på gungiga underlag!

Det går naturligtvis att dra husvagn med klenare motorer också. Det är bara en fråga om hur jämnt man vill det ska gå i backarna och om man gillar att växla, om man har manuell låda. Jag var med på den tiden när vi drog med 100 hk B21 med förgasare. Det gick det också. Fast inte lika bra.
Ja, frågan är hur kul det är att dra med 136 hk D3. Å andra sidan kör jag nu med 140hk/6000rpm och 192Nm/4000rpm. Så både 136 hk och 163 hk varianten lär ju vara rena drömmen i jämförelse.

Men hur är v70 annars med husvagn/släp?
Jag har gashydraulisk fjädring på nuvarande bil, så dragkroken är ju alltid i rätt nivå. Aldrig behövt bekymra mig över det tex.
#1591285
KalleJ skrev: sön 06 okt 2024, 21:06 Sen är det Nm du ska kolla på för dragbilar inte hästkrafter.
Jo, så är det ju förstås. Så 350 Nm eller 400 Nm. Bra mycket mer än nuvarande 192 Nm oavsett :-)

KalleJ skrev: sön 06 okt 2024, 21:06 V70 finns med och utan Nivåmat dämpare.
Antar att det inte går att byta detta enkelt, utan det är olika infästning? Gissar att Nivåmat inte är så vanligt förekommande.
#1591287
KalleJ skrev:Sen är det Nm du ska kolla på för dragbilar inte hästkrafter.
Nja, det är bara halva sanningen. Det är vid vilket varvtal som max vridmoment utvecklas som är intressant. Om det kommer vid lågt varvtal betyder det också att motorn ger hög effekt vid lågt varvtal.

Beroende på årsmodell är det mer eller mindre besvärligt att byta från vanlig till Nivomat fjädring. Jag funderade på det för den XC70 vi har utan Nivomat, för den är otrevlig som husvagnsdragbil. Om den skulle ta över som primär husvagnsdragare när jag penisonerade den med Nivomat, som gått 42000 mil, vore det en utväg. Men jag sålde den som hade Nivomat och ersatte den med en XC90 med luftfjädring, så det löste sig på det viset.
Dock tog jag reda på att prylarna till Nivomat för den XC70 2016 vi har skulle kosta ungefär 20000 kronor.
#1591389
låter som att det kostar en slant med Nivåmat. Borde funka hyggligt med ordinarie fjädring, vill jag gärna tro iaf.........

Detta med motorbeteckningar är ju inte helt enkelt. Ser ju ut som att D4 på en 2013-2014 kunde vara samma motor som en D3 på 2011-2012. 163hk/400Nm låter oförskämt likt iaf. Någon som kan bekräfta? i så fall har jag ytterligare ett alternativ.

Finns det någon hemsida där detta med motorbeteckning och årsmodeller är samlat? Så man kunde kolla i lugn och ro.
#1591400
Wallner77 skrev: mån 07 okt 2024, 22:27 låter som att det kostar en slant med Nivåmat. Borde funka hyggligt med ordinarie fjädring, vill jag gärna tro iaf.........
Beror på vad du ska dra, jag har haft både med och utan nivåmat.

Har du ett boogie släp så fungerar det alldeles utmärk att dra släp upp till 2000 kg utan nivåmat.

Har du ett enaxlat släp som häver sig tungt på bilen, jag då är nivåmat suveränt bra att ha.

Men framförallt är nivåmat bra att ha om man ofta kör folk i baksätet och tung last i bagaget, då är det suveränt, men dämparna är sjukt dyra så många slänger dit normala dämpare och förstärkta fjädrar när det är dags för byte
#1591418
Wallner77 skrev:Ser ju ut som att D4 på en 2013-2014 kunde vara samma motor som en D3 på 2011-2012. 163hk/400Nm låter oförskämt likt iaf. Någon som kan bekräfta?
Så är det. Det är bara beteckningen som är ändrad.
Anledningen var att handlarna hade svårt att förklara skillnaden på femcylindrig tvåliters D3 med 163 hk som satt i framhjulsdrivna XC70 jämfört med femcylindrig 2,4-liters D3 med 163 hk som satt i fyrhjulsdrivna XC70.

Så man ändrade beteckningen på den större till D4.

Varvid handlarna fick svårt att förklara skillnaden på en D3 med 163 hk och en D4 med 163 hk. Det ledde till att man ökade D4-versionen (2,4 liter) till 181 hk.

Det går i efterhand att lägga till Polestar till D3/D4 och få motsvarande original D5. Alltså 163 till 215 hk eller 181 till 220 hk. Polestar är dessutom lagligt, till skillnad från BSR och sånt, om man nu bryr sig om det.
#1591420
apersson850 skrev: tis 08 okt 2024, 13:23 Det går i efterhand att lägga till Polestar till D3/D4 och få motsvarande original D5. Alltså 163 till 215 hk eller 181 till 220 hk. Polestar är dessutom lagligt, till skillnad från BSR och sånt, om man nu bryr sig om det.
Polestar är utvecklad av Volvo själva och testad i allt från -40 grader i Norrland till med släp bakom uppför Alp-backar i +36 grader och olika kvalitet på bränslet, det gör mig i alla fall lite lugnare än tex BSR som väl har testat en fullgas-repa i november bakom deras lokal i Växjö med +10 grader och lite molnigt väder :P :P :P

Det är ju sjuka turbotryck vi pratar om här, man kan ju kika i VIDA när man ger fullgas och vi pratar ju om över 3 bar :-o :-o :-o Vanlig OBDII läsare fungerar inte för OBDII prokollet bottnar för det stöder inte så höga värden. :P
#1591460
Jaha, detta var ju lärorikt. Då har jag zommat in på tre varianter av V70 2011-2015. Så får jag försöka hitta en sådan.

Alt1: 2011-2012, D3, 163@3000, 400@1400-2800, 1984cc, D5204T2
Alt2: 2013-2015, D3, 136@3500, 350@1500-2250, 1984cc, D5204T7
Alt3: 2013-2014, D4, 163@3500, 400@1500-2750, 1984cc, D5204T3
(taget från wikipedia för V70)

Alt1/Alt3 känns som att de har rejält med kraft, mer än vad jag tror mig behöva i alla fall.
Skulle Alt2 kännas klen, så kan jag trimma upp den till en Alt3 (om jag till slut fattat det rätt).
Enligt https://www.volvocars.com/se/l/polestar ... ptimering/ så kostar detta ~9000 kr.

Ser förövrigt ut som att sista siffran i motorkoden syftar till olika trimmning (eller olika mjukvara antar jag).

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]