- ons 07 feb 2024, 17:41
Jag har inte en susning om vilken tillverkare min generator har och inte heller har jag läst eller hört talas om ett specifikt bytesintervall för frihjulet. Man byter väl ut delar när de inte längre fungerar tillfredsställande helt enkelt. Det finns väl inte en motor ny som gammal som låter helt identiskt varje gång under t.ex. uppstarten i + 25 grader i juli och - 25 grader i januari. På detta kommer fukt och väderlek in i bilden också som kan få rullar och bälten att låta en aning. Du kan säkert byta rullar och remmar 7 dagar i veckan och ändå, vid något tillfälle, höra något som kvittrar till vid uppstarten.
Men jag tjafsar inte emot det faktum att ja, många har tyvärr fått gå igenom en mardröm relaterat till just dessa komponenter. Jag skulle heller inte försöka att övertala någon som vill byta ut alltihop för säkerhets skull. Däremot så kan man diskutera nödvändigheten om du rattar en bil som inte visar minsta tecken på att något skulle vara fel men ändå är du beredd att spendera tusentals kronor på "reparationer" i förebyggande syfte. Det finns ju t.o.m. folk som Efter byten har upplevt lika mycket gnissel, gnassel eller kvittrande som före åtgärden. Tja, var och en gör som den vill. Har man stålar över så varför inte...
Men jag tjafsar inte emot det faktum att ja, många har tyvärr fått gå igenom en mardröm relaterat till just dessa komponenter. Jag skulle heller inte försöka att övertala någon som vill byta ut alltihop för säkerhets skull. Däremot så kan man diskutera nödvändigheten om du rattar en bil som inte visar minsta tecken på att något skulle vara fel men ändå är du beredd att spendera tusentals kronor på "reparationer" i förebyggande syfte. Det finns ju t.o.m. folk som Efter byten har upplevt lika mycket gnissel, gnassel eller kvittrande som före åtgärden. Tja, var och en gör som den vill. Har man stålar över så varför inte...