Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
apersson850 skrev: tor 06 jul 2023, 13:16 Jag har husvagn...
Dessutom gör ju nivåregleringen att bilen behåller markfrigången, även när jag har mycket i bagageutrymmet och drar släp över ojämn mark. Nog så viktigt.
Jag förstår, själv drar jag ett lätt släp max 1 ggr/år och sällan mycket last i bilen, så jag slipper helst merkostnaden som kan bli.

Pappas E-Klass har luft runt om, visst det kan vara trevligt att kunna ändra sport/komfort m.m. men jag är rätt nöjd med den vanlig fjädringen, helt nöjd faktiskt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Vi har två XC70, en med nivåreglering och en utan. Med normal last eller med flaksläpet (max 1300 kg, men det är sällan så mycket är på) känns de ungefär likadana att köra.
Med husvagnen, åtta meter lång på en axel och 1700 kg, är den utan nivåreglering direkt obehaglig att köra, jämfört med den som har Nivomat. Den senare är lika eländig i en kilometer, sen har den anpassat sig och blir mycket fastare och bekvämare att köra.
Att den ena saknar Nivomat beror enbart på att den köptes begagnad. Den andra köpte jag ny, så då gick det ju att beställa så länge börsen räckte till.
Båda har femcylindrig diesel, men det går helt OK att dra med den klenare på 181 hk också. Det är egentligen mer vid vardagskörning, utan släp och last, som det tydligt märks hur mycket piggare den andra är. Höll på att få damen att hamna i fortkörningskontroll, när hon gasade med min bil som hon gör med sin och bilen kvickt lämnade lagens råmärken på 50-väg.
Förmodligen märks det i brantare backar med husvagnen bakom också, men vi kör ju så sällan med den med D4:an, så jag vet knappt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Slänger du på hårda sportdämpare så kommer det inte svaja med stora vagnen.

Nivåmaten blir inte hårdare för du hänger på mer last, den bara tillför lyftkraft och inte mera dämpning.

Det är min erfarenhet i alla fall den bara håller bilen i rätt nivå , menar du att den skulle ändra på andra parametrar också som kompression och retur samtidigt?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det faktum att den ökar sin fjäderkraft, för det är så den fungerar, räcker för att stabilisera bakvagnen när husvagnen hänger på, utan att jag behöver åka omkring med en studsbil när jag inte har last. Nej, själva dämpningen lär den inte förändra. Lika lite som dämpare med högt motstånd gör något åt nedhängningen av bilen när all tung last (som jag inte får lov att lägga i vagnen) ligger bak i bilen och så kultrycket ovanpå det.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
Nivomaten blir ju faktiskt hårdare när den kompenserar för ökad last. Det kanske inte känns så, men det fungerar ju så att den pumpar upp sig själv och håller då ett högre internt tryck i dämparna för att kunna hålla samma nivå trots ökad last. Lastens vikt/tryck nedåt måste ju kompenseras med motsvarande tryck uppåt, det märks tydligt om man precis har kopplat från ett tungt släp/husvagn och kör 500 meter eller så tills dämparna hunnit reglera ner trycket igen, just då känner man att dämparna är hårdare.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, fast du ska skilja på fjädring och dämpning. Dämpningen blir inte större, men fjäderkraften ökar. Det är lite förvirrande det här, för med Nivomat är dämparen inte bara en dämpare, utan även en fjäder.
Du kan ju ha en bil med mjuk fjädring med mycket stor dämpning. En sådan bil sjunker mycket när man lastar, men studsar över ojämnheter. Sen kan du ha en bil med ganska styv fjädring men låg dämpning. Den sjunker inte mycket vid ökad last, men hjulen går upp och ner för att följa ojämnheter, i stället för att hela bilen ska göra det. Dock gör den hårda fjädringen att hjulen inte vill röra sig så mycket.
Nivomat gör att du kan ha mjuk fjädring med liten last och hård fjädring med stor last, samtidigt som dämpningen kan hållas likvärdig. Detta för bra och konsekventa vägegenskaper under olika förhållanden.
En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]

Får inte loss länkarm 740

Kapa bulten på var sida bussningen

Ah, jag tänkte mest på RTTI (som fortfa[…]