Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Briander
Riktigt trevliga bilar, har en själv som min far använder. Den här verkar bott i samma familj tills den byttes bort, bra tecken.
av rosefors
Den är ju inte direkt särskilt välutrustad vad jag kan se. 160k är jävligt mycket pengar för en bil som trots låga mil har en hel del stundande stora kostnader enbart pga ålder. Ganska skottsäker motor men när den väl behöver service på framför allt READ-enheten så är det ett jättejobb som kräver volvo specialverktyg.
av UnleashFusion
Bilen i fråga är en standard-summum-utförande(allt som ingick i det utrustningspaketet) och sedan 2 tillval. Såsom keyless + radio-spelaren/kontrollen i bakre-mitt med premium sound(högsta ljudsystemet)
Senast redigerad av 2 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gång.
av Volvoold
rosefors skrev:160k är jävligt mycket pengar för en bil som trots låga mil har en hel del stundande stora kostnader enbart pga ålder. Ganska skottsäker motor men när den väl behöver service på framför allt READ-enheten så är det ett jättejobb som kräver volvo specialverktyg.
Jasså, brukar det bli kostsamma reperationer trots låga mil? Är det några speciella saker som felar? READ-enheten, vad är det och brukar den ofta krångla?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Undrade det också, enda read jag känner till är på spaken. Men det är inget större operation att byta, så det är nog inte det som avses.
av Thisko
Micce1980 skrev: mån 07 nov 2022, 11:36 @Thisko, Strunt i bilfirman om du vill ha bilen, visst kommer man få svårare att få igenom reklamationer men det får man ju av de flesta Volvo ÅF med. Dessa säljer väl en hel del bilar som är "billigare" så kanske inte så sugna på att lägga ut pengar på de och då blir kunderna sura och skriver sämre omdömen och så fortsätter det tänker jag. Men är det en sådan man är ute efter och de växer ju inte på träd får man ge avkall på vissa saker och här verkar det vara ÅF vad jag kan se spontant. Ny volvologga i fronten, nya nummerskyltar (och hållare) sedan klassikern med att flytta upp bakrutetorkaren ett hack eller så, resten får man kolla när man är där.

Den har haft två ägare/brukare, första 2010-09-24 och andra 2020-03-23 och därefter har den fått tre filformor som bollat vidare den så därav står det 5 ägare hos transportstyrelsen
Yes inom samma familj dessutom så det är jag inte orolig över. Jag är mer orolig över att bilfirman har bilen som leasad (de har sina dyraste bilar leasade) och jag förstår inte varför. Firman känns genuint oseriös dessutom så om bilen skulle rasa ihop eller några fel uppenbarar sig står man där. Jobbigt värre.

Vad menar du med "här är det ÅF så vitt jag kan se"?

Har alltid handlat bil på stora firmor innan pga av tryggheten.
av Thisko
rosefors skrev: tis 08 nov 2022, 08:42 Den är ju inte direkt särskilt välutrustad vad jag kan se. 160k är jävligt mycket pengar för en bil som trots låga mil har en hel del stundande stora kostnader enbart pga ålder. Ganska skottsäker motor men när den väl behöver service på framför allt READ-enheten så är det ett jättejobb som kräver volvo specialverktyg.
Vilka kostnader tänker du på? Den är nyservad, den har gåtts igenom av KVD för en månad sen, samma ägare fram till 2021 innan den hamna på bilfirma.

Summum är riktigt bra med utrustning. Jag förstår egentligen inte vad man skulle vilja ha mer, om du inte tänker på typ taklucka eller snäsigare inredningsdetaljer/display?
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Thisko, Vad menar du med "här är det ÅF så vitt jag kan se"?

Att här är det återförsäljaren man får ge avkall på.
Användarvisningsbild
av Nexus
Genomgången av KVD är inte mycket lita på.
Ring förra ägaren och kolla istället. Det gör jag alltid vid bilköp.

Den firman byter ägare stup i kvarten. Jag hade bara köpt om historiken är helt felfri och förra ägaren ger tummen upp
Jag är från staden med många bilhandlare som byter namn hela tiden. 9 av 10 är på svarta listan
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvoold skrev:READ-enheten, vad är det och brukar den ofta krångla?
Bakre tillbehörsdrivenhet (Rear End Auxiliary Drive) är en mekanisk mojäng som sitter baktill på motorns vänstra sida. Den får kraften från vevaxeln och driver generatorn, tillbehörsremmen och kamkedjan. Finns på motorerna 3,2 och T6 från 2007-2008.

Hur hög felfrekvensen är vet jag inte. Problemet är snarare att den sitter minst sagt besvärligt till, kräver verktyg för över 20000 kronor (uppskattning) och en del dyra delar, så den är inte rolig att renovera.
Råd vid punktering

Ingen seriös firman stoppar i en korv fr&arin[…]

Kolla att generatorlampan lyser med "tä[…]

EX60

Använder aldrig Pilot Assist längre p&ar[…]

Tack! Stötstängerna hade jag märkt […]