Nej. Det skall inte vara förtent i klämda kontakter. Där skall det bara vara ren koppar.
B20 skrev: "Kontaktblecket brukar ju sitta fast med "hullingar" och brukar gå att lossa med ett tunt smalt föremål om man pillar lite." Nu finns det speciella verktyg för detta, men vanligtvis köper man inte ett sådant för ett eller två stift. Det finns en liten chans, men den kan vara svår att uppfylla. Jag har jobbat många år med detta. Även om det finns ISO-certifiering och kurser m.m. så kan man ibland bli tvungen att gripa till egna metoder eller improvisationer. Bara man vet vad man gör, så kan man lösa sådana problem. Förr i världen när kulspetspennor var nytt, så var bläckpatronerna ett tunt smalt mässingsrör. I dag är dom av plast. Ett sådant kunde i bästa fall fungera som en stifturtagare. Men det gällde att det var en viss typ av stift och hylsor. Dom skulle vara så små att dom fick plats inne i mässingsröret/bläckpatronen. Men stifthålen i själva kontakthuset måste vara lagom stora så att dom rymde mässingsröret. Och man stoppar då in röret från "framsidan" i kontakthuset. Då greppar röret om hullingarna och klämmer ihop dom (om det är sådana i den aktuella kontakten?) Och man kan dra ur kontakten bakåt. Men bruka inget våld om det skulle ta emot. Då kan det bli värre än vad det redan är.
Så kolla om ni hittar någon torkad eller tom gammal kulspetspenna med metallbläckpatron, i någon skrivbordslåda. Testa röret på ett löst stift eller hylsa som är tänkt att sitta i en AMP-kontakt. Dom kontakterna är för övrigt vanliga i bilsammanhang.
Men jag tillägger så att ingen skall behöva "märka ord": Det bästa är naturligtvis att använda ett riktigt och godkänt urtagningsverktyg! Sådana finns.
Detta är stift till AMP-kontakter. Det finns naturligtvis hylsor också. Hullingen syns inte här, dom sitter på över och undersidan rakt i synriktningen. Och stiften och hylsorna finns i flera diametrar.
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000031729
Biltema säljer också en tång för dessa stift och hylsor:
https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000031367
Den kostar som ni ser 250 kr. Det är ett mycket bra pris. I min värld när jag jobbade med detta var det inget märkvärdigt om en klämtång för kontaktpressning kostade tio gånger mera! Det fanns även exempel på den dubbla summan också.
Jag har skrivit AMP-kontakter här. Dom hette så på min tid. I dag har firmorna och fabrikerna omstrukturerats och dom heter nog något annat. Men stiften och hylsorna samt klämtängerna är lika som dom var då.