Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe64
Ska du ha en familjebil så köp V70. Att hålla på med barnvagnar, barnstolar och alla matkassar i V60 blir jobbigt. Dock är det en kontroversiell åsikt på detta forum, för här finns det minsann dom som kunde åka 5 personer med två barnvagnar i en Audi 50 på 70-talet. ;-) Själv förbehåller jag mig rätten att ha det bekvämt.

V60 har lite sportigare känsla och är lite roligare på småvägar än V70 som ibland känns lite stor och klumpig och passar bättre på motorväg.

Eller gör som jag, köp en av varje. :-D
Användarvisningsbild
av fjohan82
Kan flika in att V60 passar bra på långresor också.
Har varit med min till bl.a Spanien, Grekland, Irland och UK. Varken jobbigt eller obekvämt för fem öre :-)
av berrabus
Hade en V60 -14 i ett år men var aldrig 100% nöjd med den. Svårt att precisera vad det var.
Var och köpte en V70 -08 till frugan och när jag körde hem den var känslan, det är en sådan här jag skall ha. Ja en -08 är mkt gungigare än V60 men vilken skillnad i komfort. Mkt tystare och mjukare i gången.
Har nu en XC70 sport vilket för mig är den optimala kombinationen. Bekväm som en V70 men chassit som en V60.
av William85
När jag köpte min xc70 kostade en begagnad motsvarande V60 CC precis lika mycket, så vi köpte XC70 för den kändes som ”mer” bil för pengarna helt enkelt 🙂 men inget fel på V60, är väl lite modernare konstruktion kan jag tänka mig?
av Rådlös
Det finns säkert skillnader på ljudnivån i olika bilar. Men en orsak som man dessvärre inte kan göra så mycket åt är ny eller gammal asfalt. Nu är det vinter och på vissa ställen har det snöat just i dag, men när det blir vår och torrt på vägarna så gör ett litet test när ni är ute och kör. Notera (i minnet) hur asfalten ser ut och vänta tills det kommer annan typ av asfalt Jämför!
Det finns ju dessutom appar med dB-mätare att ladda till mobiltelefonen. Då kan få resultatet direkt i siffror.
Har man olika vägar med olika sliten asfalt inom sitt närområde så är det ju som upplagt för ett ljudtest. Kör så lika som möjligt och samma motorvarv. Helst skall det vara samma väder också. Regnblöta vägar hörs mycket mer än torra.
av Fjulle
Jag fick en V60 som lånebil då jag hade min XC70 på Bilia för en skada. Skulle aldrig i H-vete köpa en V60 med tanke på den enorma skillnad i komfort!
av Freddy100
Samma för mig. Kört V70 i 15 år och fich låna V60. 2 olika bilar. V60 aldrig för mig. Kände mig som i min gamla Ford Focus även om den var ok.
av berrabus
Jag har haft 2st V70 2.4d -08, 1st V70 2.4d-10 och 1 st XC70 sport AWD-15 och alla har varit bekvämare och tystare än den V60 -14 D4 som jag också haft.
Alla V/XC70 har varit manuella och V60:n VEA automat.
Har haft Nokian Hakkepelitta på alla.

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Ja, har den inte fått oljan bytt på et[…]

Hej! Som rubriken lyder. Ventilkåpan b&oum[…]