Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikkesson
var ute och provade en V70 drive idag igen, står ju och velar vilken volvo vi ska köpa.
Jag hade en v60 t3 hemma i helgen och körde en ca 40 mil tyst och fin bil men tyvärr är bagaget för litet.
Nu undrar jag om det är mer buller i en v70 än en v60 så upplevde jag det idag när vi provade v70 driven.
finns ju laminerade rutor att köpa till frågan är hur mycket det gör på ljudnivån?
berätta gärna om ni har erfarenheter om detta. Bullrig bil=missnöjd!!!!

mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av FWH
Laminerade rutor hjälper helt klart, även tyg mattor gör sitt.

Vilken som är tystast är en bra fråga.
Jag tror V60n är något tystare faktiskt.
Användarvisningsbild
av na96gen
jag upplever att det är stor skilland om man har laminerade rutor eller inte. ut å provkör, måste ju finnas någon demobil med HGV paket där det ingår.
av svendufva
Bägge går tyst men tror V60 går lite tystare då jag ägt en v70(D5 2011) med laminerade rutor och haft en lånebil v60 d3 utan laminerade rutor. Tyckte nog V60´n var tystare.
av dst02
Tycker min DRIVe går rätt tyst sett till vägbuller å sånt men är ett visst knatter från motorn som kan upplevas lite irriterande i längden.
av fredrikkesson
ok, men det är väl på låga varv eller? jag stör mig mer på ljudnivån när man ligger på en fin väg i 100 kmh och det inte är tyst! sedan kan jag hålla med att den är lite knattrig och att den hänger kvar på varvet när man accelererar och växlar upp. skrev i v60 forum här på jagrullar, och då körde jag en s60 och en xc60 och xc60 var riktigt tyst.
av dst02
De va nån som skrev för ett tag sen i någon tråd att han tyckte DRIVe´n va hopplös med knatter från motorn vid 70km/h, Jag tyckte de va nonsens men nu några veckor senare i bilen så upplever Jag också att de låter en del, kommer från höger golv där ljudet tränger in. Annars tycker Jag V70´in är behagligt tyst, har dock inte kört utan vinterhjul än så de kan ju bara bli tystare. Har heller inte kört V60 så den kan Jag tyvärr inte jämföra med
av perhall
Låter oroväckande om V70 med laminerade rutor låter mer än V60 utan.
DRIVe-motorn är tyst för att vara en 1,6-diesel - klart tystare än 2,0D faktiskt - och även om den är femväxlad så varvar den ganska lite (2000 i 95 vill jag minnas).
DRIVe har sportchassi men det har ju även V60 som standard.
Jag tycker det blir allt svårare att föra såna här diskussioner, många bilar är ungefär lika tysta om vi pratar om de bästa...
Sen är det väl så med breda däck, sp.chassi och laminerade rutor att under vissa omständigheter påverkar de ljudet väldigt lite (typ vindstilla, tyst asfalt, nya däck) medan slitna breda däck skapar mer ljud än slitna smala, och lam.rutor bör ju göra större skillnad på grov asfalt el. när det är storm.../PH

Inte jag heller, tror dock Volvo fixat det och att[…]

webasto doserpump v70n 07

Hej. Doserpumpen till dieselvärmaren gick s&[…]

Hej! Jag letar efter en V90/V60 diesel för c[…]

Jag igen, För felkod: ECM-P00BD00. Kolla p&a[…]