Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mm har rätt till tre dagar via assistansen. Lång historia kort så har vi en veckas bilsemester planerad så har behov av hyrbil efter de tre dagarna och då kliver trygghetspaketet i försäkringen in och tar 75% av kostnaden - OM det är en ersättningsberättigad skada, typ det som går på maskinskada. Men om då Bilia skulle hitta en glappkontakt sitter vi där med 100% av hyrbilskostnaden och det blir en rätt saftig slant. Så felsökningen ville man ju helst ha gjord snarast för att det skall vara någon poäng med försäkringar och garantier. Till vardags klarar vi oss oftast utan bil någon vecka eller två men just till semestern är det knivigare.
Dags att uppdatera med resultatet: Efter en dryg vecka så började Bilia felsöka och upptäckte: ”3 st kablar skadade vid fästet efter servopumpen” med åtgärd: ”rep kablage samt omdragning kabelmatta motorrum”. Detta gick på knappt 5 000 kr.

Jag hörde med volvia om det skulle kunna hanteras via maskinskada men för kablage var tydlig ersättning för maskinskada begränsat till skada på kabel för SRS-system(!?) och de kostnaden visade sig hamna under en eventuell minimikostnad för självrisken så gick jag inte vidare med det.

Jag är lite osäker på hur/om jag ska försöka ta detta vidare på något sätt då det inte känns ok att hantera som normalt slitage. Samtidigt vet jag inte hur mycket jag orkar bråka för 5k. Någon annan som fått detta åtgärdat via t.ex. goodwill/konsumentköpslag?
Daviddd skrev: lör 17 aug 2019, 23:18 Dags att uppdatera med resultatet: Efter en dryg vecka så började Bilia felsöka och upptäckte: ”3 st kablar skadade vid fästet efter servopumpen” med åtgärd: ”rep kablage samt omdragning kabelmatta motorrum”. Detta gick på knappt 5 000 kr.

Jag hörde med volvia om det skulle kunna hanteras via maskinskada men för kablage var tydlig ersättning för maskinskada begränsat till skada på kabel för SRS-system(!?) och de kostnaden visade sig hamna under en eventuell minimikostnad för självrisken så gick jag inte vidare med det.

Jag är lite osäker på hur/om jag ska försöka ta detta vidare på något sätt då det inte känns ok att hantera som normalt slitage. Samtidigt vet jag inte hur mycket jag orkar bråka för 5k. Någon annan som fått detta åtgärdat via t.ex. goodwill/konsumentköpslag?
Jag tänker att det är inte ditt fel att kabeln dragits där den dragits...
Så varför ska du betala för en ingenjörskonst som gick åt helvette.
Ibland gör försäkringsbolagen det lätt för sig genom att avslå en ansökan. Dra det vidare och jag förstår inte hur du inte skulle få igenom det.
I många fall ger dom med sig vid såna här ärenden.
Det är en principsak, 5k är inte nån fantasisumma men rätt ska vara rätt tycker jag

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]

Volvo VIDA till Android?

Hej Är det någon som har VIDA på […]

Dra ut dom bara vid demo ,vid mont,tryck i dam bar[…]

Kan man rengöra skenorna utan att ta bort sto[…]