Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Funkar hur fint som helst för mig med vanligt batteri. Underhållsladdar 2-ggr/månad vintertid... bara för säkerhets skull med billig laddare från klasse. På sommaren 1 gång/månad. Ingen aning hade kanske funkat utan laddning men det skadar ju inte..

Låter bara laddaren gå under natten. Snabbkontakt på laddaren så lätt att koppla in.
frippe64 skrev:Men när började problemen? Direkt efter du bytt batteri eller nu två år senare?
Det är dessvärre inte alls ovanligt att batterier ger upp efter ett par år.
Det började ett par månader efter att jag bytt jobb som innebar att jag inte behövde ta bilen till jobbet (15-20 min x 2). Det kanske är så att det inte finns tillräckligt med körtid för att batteriet ska laddas ordentligt. Funderar på en CTEK MXS 10 (har en 3,8 ampere nu och det går inte fort att ladda) och stödladda lite då och då. Problemet är att vi i garaget har dåligt med eluttag och då måste jag dra kabel från källarkorridoren och det innebär att dörrarna till garaget måste stå öppna. Det är sällan som jag har tillgång till ett eluttag så jag kan ladda.
ChristerN skrev:Elektroniken funkar säkert fint för ett AGM. Vet av egen erfarenhet att det funkar bra.
Hur har du kopplat?
Sitter BMSen rätt kopplad? Det är den som talar om för den centrala datorn hur mycket som gått in i batteiet och vad som tagits ur. Felkopplad så blir systemet felkalibrerat.
En annan tänkbar orsak är att en cell i batteriet är dålig. Då tar batteriet dåligt med laddning och spänningen går upp i det utan att batteriet är fullt.
Ett sätt att testa detta är med en batteritestare.
Tar det igen. Hur har du kopplat?
Generellt kan väl sägas att det är mycket sällan en stor laddare gör jobbet snabbare än en liten. Batterierna suger åt sig det dom kan och förutom de första 15-30 minuterna så gör en liten laddare jobbet lika bra.
Att få batteriet fulladdat vid körning brukar ta allt från 30-40 minuter till flera timmar beroende på laddningsgrad och på hur fräscht batteriet är. Ett AGM-batteri laddas dock snabbare än ett vanligt flytande bly-syra batteri.
Vad är en BMS? Jag har inte gjort annat än lyft ur det gamla batteriet och lyft in det nya och monterat tillbaks kabelskorna på batteripolerna. That’s it!
Hm, den jag har från CTEK ska kopplas direkt på polerna och det har jag gjort. Den BMS som eventuellt är någon form av original har jag inte petat på.
CTEK eller någon annan laddare ska INTE kopplas på polerna, vart har du läst det? Detta stå i manualen och jordkabel ska anslutas till jordpunkt, måste kopplas så för att BMS i bilen ska kunna rapportera rätt laddning. Så här har jag kopplat in min CTEK.
ctek.png
ctek.png (34.19 KiB) Visad 671 gånger
F8JF0_tapatalk-1452203339171.jpeg
F8JF0_tapatalk-1452203339171.jpeg (38.73 KiB) Visad 670 gånger
dannesk skrev: ons 27 mar 2019, 17:37 CTEK eller någon annan laddare ska INTE kopplas på polerna, vart har du läst det? Detta stå i manualen och jordkabel ska anslutas till jordpunkt....
Det står inte att den inte får kopplas direkt på polerna. Jag kör direkt på polerna för att inte klämma kabeln då locket sätts på (snabbkoppling) . Dock har jag ingen övervakning.

Jag hade samma problem på min 2,0F 2011. Det[…]

Skulle även (om möjligt) vilja ändr[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Har en xc60 -24 och har precis lämnat in bile[…]

Fick förnyelse igår på Volvia, ki[…]