Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Leopold
apersson850 skrev:Sportläget ligger typiskt en växel lägre när man inte gasar på, och är därmed mer redo för acceleration. Växling sker också vid högre varvtal, när man inte har pelle i botten, samt tvärare än i normalläget.
Det jag inte förstår är varför man skulle vilja att den ligger i en lägre växel än nödvändigt, betyder enbart att den drar mer soppa än behövligt. Likaså att växling sker vid högre varvtal än nödvändigt för önskad dragkraft/acceleration, varför?

Scenariot jag beskrev med att man vill ha snabb gasrespons går ju att uppnå vid behov, antingen att växellådan känner det till följd av kraftig acceleration - och då tenderar att ligga kvar längre i en låg växel - eller att man går över i manuellt läge och växlar ner ett par hack om man vill förbereda för snabba kraftuttag man ser framför sig tex behov av en extra snabb omkörning. Ser inga som helst fördelar med att ha ett "sportläge" som generellt ligger på alltför låga växlar - högt varvtal - för aktuellt kraftbehov, kostar bara en massa onödigt bränsle.

Möjligt att jag missförstått något här som sagt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, det började som en "lyxfiness" för de starkaste motorerna, och spred sig sedan neråt i modellprogrammet. På slutet fanns det kanske i alla modeller? Jag vet inte hur långt ner funktionen letade sig.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag är mot strömmen här. Jag har aldrig saknat sportläge på de Volvo automater jag haft. Däremot har jag saknat ett ekonomiläge som utnyttjar motorns vrid bättre istället för att varva så mycket.
Användarvisningsbild
av apersson850
Åtminstone på min XC70 D5 tycker jag D-läget är just ett sådant ekonomiläge.
Det händer att jag använder sportläget, även om det inte är så ofta. Här är nog anledningarna, med den vanligaste först.
  1. För att få bättre motorbromsning.
  2. När jag drar ett tyngre släp på exempelvis en krokig och kuperad grusväg. I varje nedförsbacke växlar lådan upp (om den ligger i D). Så snart det går uppför går det först tungt, sen tyngre och till sist ska det växlas ner igen. I läge S ligger den kvar på ett steg lägre växel, så färden går smidigare.
  3. På smalare väg, där omkörning är svår, och någon ligger och kör betydligt saktare än alla andra. När det gäller att komma om så fort som möjligt, om det alls ska vara möjligt, går omkörningar snabbare om läge S ligger i från början.
  4. Med husvagn på kuperad landsväg. Så länge bilen kör på farthållaren används inte läge S, även om det ligger i. Men så fort man gasar själv gäller S. Då kan man lätt stötta med gasen när det går brant uppför, så växlar bilen ner innan farten sjunkit och farthållaren drar på utav helskotta för att hålla tempot uppför. Bara att släppa gasen på krönet, så gäller farthållaren och i praktiken läge D igen. Hade bilen haft paddlar kunde jag klickat till där istället, men det fanns inte 2012.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Där känner vi olika, jag skulle gärna ha ett E-läge som växlar upp tidigare och ned senare så man kan bättre utnyttja D5ans 470 Nm istället för att varva motorn så fort man vill öka farten lite.

Har väl 6 kör-lägen på den andra bilen från ultrasport till super ekonomi. Kör oftast på super ekonomi så slipper den varva så mycket och utnyttja sin 700 Nm istället.
Användarvisningsbild
av Steffe3
BGA skrev:Håller helt med "Krollspell" ovan. Allt verkar ha blivit sämre för oss 70+ are med nedsatt syn och inte anväder platta eller smartphone.
Var hittar man instruktion om hur forumet fungerar?
Hur skickar man ett PM till en annan medlem?
Varför visas inte årtal för inläggen?
Jag är dock tacksam för att moderatorerna håller forumet modernt så det passar yngre generationer. Jag har så stor nytta av detta forum så jag vore beredd betala en slant för medlemskap.
Instruktioner tror jag det är dåligt med tyvärr, men jag har inte kollat runt speciellt mycket på den punkten. Det enda jag hittar är help/faq som tyvärr är helt på engelska.

PM skickar man genom att klicka in på profilen via namnet på användaren, väl där inne är det dock ganska otydligt. Man får klicka på pratbubblan i högerkant av profilen.

Årtalen står åtminstone för mig, endast inlägg från idag eller igår som skulle kunna vara lite otydliga på den punkten (förutom att det står igår/idag
Användarvisningsbild
av apersson850
Årtal är en inställning. Jag hade samma sak när jag var ny medlem här.
Min bil går så lågt i varvtal ibland (i läge D) att den börjar brumma och vibrera, innan den växlar ner.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Ska nog säga att jag är mer än lite fundersam på hur det inlägget hamnade här, jag skrev det nämligen i tråden "Jagrullar 2.0"
Användarvisningsbild
av frasse4
E och S läge på automatlådan fanns ju på 960 från -91 ;). Men hur som när jag köpte min V70N 2.5T gjorde jag en jämförelse med min tidigare 3.0 sexa (alltså ursprunget till 3,2:an) och även fast båda motorerna gav strax över 200 hästar så var skillnaden mycket stor på lägre varv. Vill minnas att effekten på 2.5T vid 2000 rpm var nästan 50% högre än på 3.0:an. Så är det alltid med N/A motorer de måste ju varva för att flytta luft, så det är nog bakgrunden till att man valt lådan växla ner maximalt när man gasar i lite.
Användarvisningsbild
av MartinS
Import då eller? Jag tror att sportläget spred sig tidigare mellan modellerna i sverige än i USA t.ex. Vill minnas att jag läst det på swedespeed när det begav sig..
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]