Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Njaaa… Att konvertera med en bränsletryckregulator fungerar visserligen (i dom flesta fall) men anses som en lite "grovhuggen" metod. Då är nog en piggyback, en elektronisk "svart låda" lite mer i tiden och möjlighet till mer exakt inställning. Som jag sa tidigare, en BTR har ingen köldstartfunktion och skulle man behöva tanka bensin så måste man ut i motorrummet och ställa om mekaniskt. Till en piggyback kan du ha strömställare eller rattar på instrumentpanelen, om du vill det.
Men vill man experimentera, så är kanske en BTR en lågbudget inkörsport till etanol.
Här är en "megatråd" om en BTR-konverterad bil här på forumet. Det fungerar, men blir kanske inte det där exakta och underhållsfria och självstyrande systemet. viewtopic.php?f=15&t=126330
av least
En törstig V8 kommer inte bli rolig med E85, den lär dra många liter och då räcker inte tanken långt...
Bytte själv bort en V8 mot T5 och den är ju närmast en miljöbil i jämförelse. :-)
av Rådlös
Naturligtvis har den ett utgångsläge från vad den drar med bensin, men om allt är rätt gjort så drar den 30% mer på E85 än på bensin. Men att den skulle dra "många liter" får stå för dig.
av Schmoyoho
Jag kom ner på 0,9 l/mil när jag besökte Finland i juni, AC på och det var inte mer ecodriving än att jag höll hastighetsbegränsningarna. Blandat har jag legat på 1,2 l/mil över snart 6000 mil, vilket med etanolens merförbrukning inräknat blir 1,2 resp. 1,5 l/mil. Hade jag kunnat köra på etanol och veta det var ofarligt för motor och bränslesystem hade jag kunnat leva med den förbrukningen. Besparingen blir ungefär 3 kr/mil för mig, ungefär 4500-6000 kr/år. Räcker ju med en trasig bränslepump så är hela den förtjänsten borta. Kul tanke men är inte säker på att jag hade vågat, jag hade nog hellre bytt bil.
av Rådlös
Man kan ju alltid blandtanka. Man börjar med en låg inblandning, t.ex 15 -20% etanol. Och för varje gång man tankar så ökar man med 5% varje gång. Så håller man på tills styrsystemet säger ifrån med motorlampan eller att man märker att motorn reagerar, går lite sämre, svarar dåligt på gaspådrag eller kan upplevas som svårstartad. Allt detta är ofarligt om det inte blir långvarigt. Om det inträffar så fyller man helt enkelt på med bensin till den blandningsnivån man hade tidigare då bilen gick bra. Detta förutsätter att man sparar kvittona eller skriver kör- och tankjournal. Då kan man hålla koll på blandningen och även på var brytpunkten ligger. Hur mycket etanol tål motorn okonverterad utan att protestera? Egentligen: Hur brett reglerområde har styrdatorn att reglera på och samtidigt hålla Lambda 1?

I sammanhanget: Tänk på att det är skillnad på 30% etanol och 30% E85. I E85 finns det 15% bensin. Men räknar vi på ren etanol så blir det lite andra siffror. Dessutom har ju all bensin 5% etanol redan från pumpen i dag. Det har talats om att öka till 10% men beslutsfattarna har drabbats av beslutsångest och mutor från petroleumindustrins lobbyister. Detta har hänt flera gånger dom senaste 20 åren. Vi har t.o.m haft 10% inblandning i början på 90-talet, men det var geografiskt begränsat och när vi gick med i EU 1994 stämde inte det överens med vad EU ansåg att bensin skulle innehålla så man fick gå ner till 5%. Så många bilister körde redan på 90-talet på E10 utan att veta om det. Det har inte rapporterats om några bränslerelaterade haverier vid den tiden.
av Schmoyoho
Om jag minns rätt så är väl E10 infört både i Tyskland och Finland för Bf95. Medan 5% etanolinblanding verkar vara vedertaget riskfritt och utbrett i många länder så verkar 10% mött starkt motstånd från bilisterna där försäljningen av Bf98 istället ökade, som fortsatte hade 5% inblandning. E10 är väl tänkt ska införas i Sverige också men inte så skett ännu av oklar anledning, delvis pga motståndet om jag förstod det rätt.

Angående blandtankning så har jag förstått att etanol även kan ha en negativ långtidsverkan, inte bara kortsiktig inverkan såsom startsvårighet och försämrad respons. Det är den långsiktiga verkan jag räds, att motorn ska må dåligt av etanolanvändningen på sikt och att de ska medföra dyra reparationer eller haverier. Nu kanske vi halkar in lite mycket på etanolens vara och icke vara från topic om gaskonvertering, men jag tyckte etanolforumet kändes tungrott att börja sätta sig in i, mycket lättare att rådfråga någon som jag vet har koll.

Edit: besökte etanol.nu istället för forumet och hittade en del information, bl.a att de inte kände till några långsiktiga negativa inverkningar av att köra på etanol. Har jag drömt ihop det? Har för mig att etanolen också löser avlagringar och annan smuts i förbränningsrummen samt att det kunde påverka oljan? Antar 1000 mils-intervall på oljan är en god idé också om man börjar blandtanka.
av Rådlös
Jo, etanolen löser kokslagringar och sot på ett sätt som inte bensin gör. Det hamnar så småningom i oljan. Därför har man tätare oljebyten. På min bil som är en fabriksbyggd FFV, en V70 2.0 F -08 gäller oljebyte var 1000 mil eller varje år. Detta är alltså den fyrcylindriga Ford-motorn. På dom femcylindriga Volvomotorerna gäller 1500 mil eller varje år för oljebyte.
Hur man gör i en hem/garagekonverterad bil är ju upp till var och en. Men den som är mån om sin bil och har tänkt att den skall fungera och hålla så länge som möjligt byter olja och filter en gång om året. Medelbilsvensson kör 1250 mil om året, säger dom i alla fall till försäkringsbolagen. Däri ligger ju det årliga oljebytet. Nu finns det några som kör mycket längre. Det beror ofta på att dom använder sin bil i jobbet eller har långt till och från jobbet. För sådana människor är det ju jätteviktigt att bilen fungerar. En första förutsättning för detta är att man byter olja och filter med jämna mellanrum. Detta gäller ju faktiskt oavsett vilket bränsle man kör på.
Men jag håller med dig, tråden har spårat ur från ursprungsfrågan som gällde konvertering till gasdrift. En intressant fråga i sig, men redan i första motfrågan ville någon veta: LPG eller CNG? Nu fick vi inte höra något mer från TS, så hittills har vi inget svar på detta. Det är säkert två olika tekniker som skiljer sig markant från varandra. Den första är ovanlig, men förekommer (vanligt utomlands). Den andra är dyr. Förskräckligt dyr. Frågan är om det någonsin kommer att bli någon antydan till lönsamhet på en lite äldre bil? Det var därför jag föreslog en etanolkonvertering i stället. Om man inte försöker kräva att bilen skall registreras som miljöfordon, så behöver ingen veta om att man kör på E85. Bara utsläppsvärdena är godkända så är allt som det skall vara.
Du nämner startsvårigheter etc. etc. För några år sedan på vintern, glömde eller förträngde jag att koppla in motorvärmaren på min bil. Nästa morgon var det -27°C. Bilen startade som den alltid har gjort, problemfritt. Jag har aldrig tankat annat än E85 i den bilen. Alla Volvo FFV har fabriksmonterad elektrisk motorvärmare.
Innan jag köpte den här V70, hade jag en 245 -92. Den körde jag mer än 5000 mil eller mer än 5 år om man vill räkna det, blandtankat ca 30% etanol. Det var aldrig tal om några startsvårigheter eller förhöjd bränsleförbrukning. Inte heller någon anmärkning på avgasutsläppen. 30% etanolblandning gör inte någon större skillnad. Jag gav bort den bilen till en anhörig. Han fortsatte samma blandning i 3000 mil. Bilen hade då gått totalt 38 000 mil. Min anhörige sålde bilen till en norrman som skulle använda motorn till en rallybil!!! Nu vet inte jag, det kanske finns rally för hobby eller veteranbilar i Norge, men i tävlingssammanhang vill man väl ha det värsta och bästa som går att få tag på? Men det får väl ses som ett gott betyg om motorn kunde visa sin kvalitet där?
Det finns mer att berätta om detta, men eftersom tråden egentligen handlade om gaskonvertering så tar vi det en annan gång.
av mikebike
Undrar vad den bränsledrivna värmaren tycker om att köras på E85?
Den lär ju gå lite magert...

Jag skulle kunna tänka mig att köra på E85 på sommaren och bensin på vintern.
av Rådlös
En bränsledriven värmare går t.o.m bättre på E85 då den sotar mindre. Nu finns det några värmartillverkare som säger att man måste köpa en speciell värmare för E85, men det är mest geschäft. Dom vill tjäna mer på någon liten pryl som dom kanske har bytt ut. Jag hade en Volvo Flygmotor 091B i min 245. Den fungerade hur bra som helst.
Detta med sotfrihet kan vi belysa på följande sätt: Hos alla tandläkare finns det en spritbrännare som brinner hela dagen. Tandläkaren steriliserar instrumenten i den. Den eldas med ren sprit. Tänk på hur taket skulle se ut i tandläkarrummet om den här lågan sotade. Det finns även experiment på YouTube där man eldar olika vätskor och ställer en glasburk över elden för att visa hur det sotar. Bensin och diesel bildar ett tjockt nästan kompakt sotlager i burken och elden slocknar. Med E85 blir det ett litet tunt sotlager, 15% bensin. Och med ren sprit blir det inget alls.
I sammanhanget kan vi påpeka som jag sa att alla Volvo FFV har elektrisk motorvärmare. I SAAB, som var stora på sina BioPower (och före Volvo) fick man välja elvärme eller bränslevärme vid leveransen. Nu är jag inte insatt i SAAB, men någon som vet kan få berätta om det var någon sorts "specialvärmare" i SAAB BioPower. Alltså etanolbilarna. Det såldes också tyska och franska etanolbilar i Sverige. Jag vet inte, men utgår ifrån att alla dom hade någon form av motorvärmare.
Och på tal om Frankrike och etanol, Schmoyoho nämde dom, så måste jag få berätta: Dom var från början inte alls intresserade av etanol. Bilfabrikerna sålde etanolbilar i Sverige, men franska myndigheter var inte intresserade av det. Ända tills att någon klipsk fransos kom på att "Vi får ju en massa litrar dåligt vin i överskott varje år. Vi kan destillera det och sälja som motorbränsle!" Detta sa han naturligtvis på franska. Och sanningen är ju att eftersom dom vill vara världsbäst på vin, så har dom en hård kontroll på vinet och kasserar det som inte håller måttet. Nu kunde dom helt plötsligt få betalt för det kasserade vinet. Så Frankrike har som tyskar och finländare 10% etanolinblandning i bensinen. Och det finns lite att säga om Finland och etanol också, men det kan vi ta en annan gång.
Och mikebike: Jag kör alltid på E85. Jag har aldrig tankat något annat i min bil. Och jag vet dom som har hem/garagekonverterade bilar som också alltid kör på E85. Och som sagt, när jag blandtankade min 245 hade jag alltid 30% etanol i tanken. Både sommar och vinter.

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Kylarvatten läckage Volvo 940

Hej. Undrar om det är någon som vet va[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]

Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel