Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StefanN skrev:Skulle göra ont i kroppen om jag hade hällt Biltemaolja i min motor.....
Bättre ont i kroppen än en motor som mår dåligt. Motorn blir nöjd om den får den olja som är specad för motorn och det oavsett vilket klistermärke man satt på flaskan.
Du kan använda oljan du hänvisar till utan vidare. Dessutom kan du avvika något från den rekommenderade viskositeten 0W-30, exv 0W-40 eller 5W-40. Du skall dock vara medveten om att olja med bredare viskositetsspann är mindre skjuvningsstabil* (se förklaring nedan) än olja med mindre spann.

Vad gäller A5/B5 olja, så är denna i praktiken en A3/B3 olja med tillägg för förlängda bytesintervall (2000-3000 mil) och bränslebesparingar, vilket betyder att du även kan använda en A3 olja så länge du byter olja vid 1500-2000 mil/ eller efter 1 år (vid normal körning, skall tilläggas).

Själv har jag en V70 som "skall ha" 0W-30 A5, men kör på en 0W-40 A3 olja och byter vid 1000-1200 mil.

* Skjuvning. En mycket förenklad förklaring av skjuvning se länk nedan. I länken nedan behandlas fasta material, men vätskor som exv oljor utsätts för liknande belastningar, vilket i längden "förstör" oljan. Obs! Förklaringen är mycket förenklad, men ger en bild av hur skjuvning belastar fasta material och vätskor.

http://www.carbontrikes.com/komposit/hallfasthet.htm
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har använt Biltemas oljor i alla möjliga bilar under många år och upplever att de funkar lika bra som vilket annat märke som helst.
Jag är dock tveksam till att använda Biltemas oljefilter pga dåliga erfarenheter för många år sedan, de kan ju ha blivit bättre, men ett originalfilter eller ett Mann kostar inte specielllt mycket mera.

Mike
mbc skrev:Även om biltemaoljan säkert funkar bra så är det samma pris på castrol hos oljemagasinet, plus frakt iofs men den kostar 59 oavsett hur lite eller mycket man beställer.

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... strol%20a5
Precis, oljan fungerar lika bra, har kört biltemaolja i ca 10 år men nu med bra pris på näthandel där man får Castrol för samma pris eller för kaffepengar mer finns det ingen anledning längre.

Skumt att denna myt letat sig fast så hårt, trodde vi visste bättre vid detta laget ;)
Jag gick en liten oljekurs som en från Castrol höll i,många år sedan nu.Han förklarade lite några termer som man läser om olja.
När en olja "möter" de krav som krävs för att vara märkt si eller så,då finns de ingredienser som krävs men de dyra sakerna är det lite mindre av,därför lite billigare.
När en olja "uppfyller" de krav som krävs så finns det rätt mängd av varje ingrediens för att vara märkt si eller så.
Sen finns det så in i h....te många olika klassningar som känns onödiga så man skulle säkert kunna ta bort hälften.
Det viktigaste är att byta olja oftare än vad tillverkaren säger.
Det finns ett fåtal producenter av motoroljor och ännu färre tillverkare av additiv (tillsatser), resten är "oljeblandare, påfyllare av behållare och påklistrare av etiketter".

Det är riktigt att additiven kostar en slant, men den verkliga kostnaden är marknadsföring, positionering, reklam, avtal med bilproducenter, verkstäder mm. Det är inte en tillfällighet att oljorna som syns mest i reklamsammanhang är de dyraste på marknaden.

I Tyskland sker återkommande tester av motoroljor och föga förvånande får de billiga motoroljorna överlag förvånansvärt goda testresultat.

Så länge klassning och viskositet motsvarar fordontillverkarens rekommendationer, har jag inga betänkligheter att fylla motorn med valfri olja.
Elpriset

Hmmm... låter som 3000 Kinawatt.... leverer[…]

Tändpunktsgivare, kontakten används f&ou[…]

Godmorgon på er. Nu har jag febrilt letat e[…]

Inom rimliga gränser så kommer den bli […]