Cox skrev:Då kommer man att få trevliga meddelanden som att larm behöver service.....Av att rycka kontakten antar jag du menar? Mitt larm funkar som det ska förutom att jag då satt rörelsesensorerna ur spel.
Moderator: Moderatorer
Cox skrev:Då kommer man att få trevliga meddelanden som att larm behöver service.....Av att rycka kontakten antar jag du menar? Mitt larm funkar som det ska förutom att jag då satt rörelsesensorerna ur spel.
Schmoyoho skrev: Lutningssensor och låsbultar påverkar väl självrisken på fälgstöld tror jag.En tanke. Hur vet försäkringsbolagen att låsbultar var monterade vid ett eventuellt stöldtillfälle?

Daniel73 skrev:Det går att ladda ny mjukvara utan rörelsesensorerna hos Volvo.Undrar om du inte fick lite fel info av Volvo där. Åtminstone för min bil (V70 -15) finns en särskild "applikation" både för att ta bort rörelsesensorn och för att sätta dit den. Likadant för nivåsensor. Alltså borde man inte behöva ladda komplett mjukvara för hela larmet om man vill ha tillbaka rörelsesensorn. Nu har jag inte kollat vad mjukvaran kostar för bara rörelsesensorn. Men för nivåsensorn vet jag eftersom jag lagt till den. Och det handlade bara om några hundralappar.
Fick pris på 300kr
Ville jag ha tillbaka funktionen igen var det ny larmmjukvara för 3000kr som gällde.
SvenB skrev:Det har de nog svårt att veta. Volvia ger självriskeliminering vid stöld av hjulen på bilen om bilen är larmad med godkänt larm som dessutom har nivåsensor. Däremot sägs inget i villkoren om låsbara hjulbultar.Schmoyoho skrev: Lutningssensor och låsbultar påverkar väl självrisken på fälgstöld tror jag.En tanke. Hur vet försäkringsbolagen att låsbultar var monterade vid ett eventuellt stöldtillfälle?
Lättmetallfälgar skall vara försedda med godkända låsbara hjulmuttrar. Vid avsaknad av låsbaraFrån https://www.volvia.se/sitecollectiondoc ... privat.pdf
hjulmuttrar tillkommer en extra självrisk på 5 000 kr.
Malmstroem skrev:Volvia har en extra självrisk utan låsbara hjulmuttrar.Jo, men det jag menade var att om hjulen blir stulna finns väl inte hjulbultarna kvar på bilen
Lättmetallfälgar skall vara försedda med godkända låsbara hjulmuttrar. Vid avsaknad av låsbaraFrån https://www.volvia.se/sitecollectiondoc ... privat.pdf
hjulmuttrar tillkommer en extra självrisk på 5 000 kr.
Antar att samma gäller för låsbara hjulskruvar. :mrgreen:

andersuw skrev:Daniel73 skrev:Det går att ladda ny mjukvara utan rörelsesensorerna hos Volvo.Undrar om du inte fick lite fel info av Volvo där. Åtminstone för min bil (V70 -15) finns en särskild "applikation" både för att ta bort rörelsesensorn och för att sätta dit den. Likadant för nivåsensor. Alltså borde man inte behöva ladda komplett mjukvara för hela larmet om man vill ha tillbaka rörelsesensorn. Nu har jag inte kollat vad mjukvaran kostar för bara rörelsesensorn. Men för nivåsensorn vet jag eftersom jag lagt till den. Och det handlade bara om några hundralappar.
Fick pris på 300kr
Ville jag ha tillbaka funktionen igen var det ny larmmjukvara för 3000kr som gällde.
Turboslangarna är undersökta under tryck[…]
Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]
Idag fick jag äntligen hem blocket också[…]