Den Volvoverkstad jag anlitat sedan drygt 25 år tillbaka har dessbättre alltid varit tillmötesgående när det gäller varifrån delarna skall tas. Har aldrig varit några problem att få begagnade delar eller "piratdelar" monterade om jag föredrar det. Och några gånger har de själva spontant föreslagit att jag skall gå den vägen. När det gäller elektronik som fordrar mjukvaruladdning får man dock vara lite försiktig eftersom Volvo centralt i många fall avgör vad som är möjligt och inte möjligt i det avseendet. Men det är ju bara att fråga först.
Fyra exempel från de senaste två åren:
Byte från vanlig fjädring till nivåreglering på min V70 -15: Dämpare, fjädrar och länkarmar var alla begagnade (men så gott som nya) från JB. De längsgående bärarmarna blev nya därför att det visade sig hopplöst att hitta begagnade av rätt slag och det dessutom inte skulle blivit billigare eftersom man i det fallet troligen velat byta bussning i dem.
Byte av trasig bakre ljuddämpare på min V70 -02: Jag föredrog att köpa en Eberspächer för knappt halva priset jämfört med Volvo original bytesdämpare (inte samma som den som sitter från fabrik), särskilt som den bytesdämparen har rykte om sig att vara av rätt diskutabel kvalitet. Hade en pratstund med mekanikern i båset bredvid min PST som också behövde byta dämpare på sin bil och som tackade för tipset.
Montering av lutningsgivare till larmet på min V70 -15: Gjordes via byte till begagnad (men så gott som ny) larmsiren med inbyggd lutningsgivare från JB.
Byte av larmsiren på min V70 -02: Den gamla var trasig, med all sannolikhet på grund av den vanliga ålderskrämpan: Läckande reservbatteri i sirenen. Jag lyckades med viss möda hitta en sent tillverkad (datumstämplad 2014) begagnad siren på ebay som verkstaden monterade.