Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1175158
apersson850 skrev:Fast om du kommer in med främre rutorna nere och hissarna ur funktion, då börjar de genast misstänka att du har olaglig toning av rutorna fram...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
#1175162
helgonet1 skrev:
Schmoyoho skrev:helgonet1: kolla felkoder istället, finns säkert mycket som kan fela. Fick en intermittent felkod på min bil att spänningen till styrenheten var fel, inget man upptäcker hux flux (fast felkoden återkom aldrig så var nog bara en bugg).

Och nej, parkeringshjälpen behöver inte fungera. Inte heller stereon, fönsterhissarna eller andra bekvämlighetstillbehör. Besiktningen kollar bara att bilen är vägduglig och trafiksäker.
Ja det är bäst att göra innan man börjar att brottas med det. Fast jag blir tvungen att åka till Volvo för att göra detta då jag inte har möjlighet själv.
Visst bör du läsa felkoder innan du börjar riva ner grejer och/eller byta några delar. Om du berättar var du är kanske du kan få hjälp av någon här på forumet med läsningen. Eller skaffa egen läsutrustning. Väl investerade slantar för alla som själv tänker sig att meka med bilen.

Både PDC och diagnosutrustning (helst VIDA/DiCE) tillhör för övrigt de saker som jag svårligen kan tänka mig att vara utan igen när jag en gång provat. Min gamla 02:a har tyvärr bara PDC där bak. Det är i och för sig viktigare där än fram men efter att ha provat att ha både bak och fram, som på min -15, vill jag inte vara utan där fram heller.

Volvo var för övrigt lite sena i vändningarna just när det gäller PDC. Före P2-orna tror jag inte det fanns till någon bil. Och i början av P2-serien var PDCn inte fullt integrerad med datorsystemet utan i bästa fall, som på min, tillkopplad via den "hack" som kallas AEM. Dessutom fanns det i början bara att få där bak. Fram blev möjligt först efter faceliften 04/05. Sedan kan man förstås koppla in en PDC där fram ändå även om den då förblir ointegrerad. Vet att Biltema har ett kit för några hundralappar och ångrar ibland att jag inte gjorde slag i saken och satte dit det på 02:an.
#1175481
Ett tips för felsökning av PDC, på med tändningen och lägg i backen. Lägg örat mot resp sensor. Funkar det hör man ett svagt knäppande, är den tyst så är den död. Inte helt säker på att detta funkar på alla bilar, men det har funkat på de bilar jag testat det på


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1175485
Buck666 skrev:Ett tips för felsökning av PDC, på med tändningen och lägg i backen. Lägg örat mot resp sensor. Funkar det hör man ett svagt knäppande, är den tyst så är den död. Inte helt säker på att detta funkar på alla bilar, men det har funkat på de bilar jag testat det på


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ok tack för tipset. Ska prova detta.

Update 20170718
Hur säkra är felkoderna? Enligt datorn så är det högeryttre sensor som är trasig men lägger jag i backen och lyssnar/känner på sensorna så varken hörs eller känns nåt överhuvudtaget, hur ska jag tolka detta?? Vill ju inte köpa en ny sensor om felet ligger i styrenhet lr kabelmattan.
Senast redigerad av 3 helgonet1, redigerad totalt 0 gång.
#1185280
helgonet1 skrev:
Buck666 skrev:Ett tips för felsökning av PDC, på med tändningen och lägg i backen. Lägg örat mot resp sensor. Funkar det hör man ett svagt knäppande, är den tyst så är den död. Inte helt säker på att detta funkar på alla bilar, men det har funkat på de bilar jag testat det på


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ok tack för tipset. Ska prova detta.
Update:

Har varit på verkstan idag och bytt bromsvätska. Passade på att köra en felkodsläsning. Mecken sade att det var högeryttre parksensor som datorn pekade på men att det kan också vara kabelmattan lr styrenhet. Jag chansar på sensorn. Köper en på Lidbil, kostar 850:-. Mecken sade att man inte behöver montera ned kofångaren utan det ska gå att lossa sensorn ändå eftersom den sitter lite längre ned på kofångaren. Så jag kommer snart att ge mig på detta. Återkommer.
#1186739
Hej igen

Monterade dit en ny sensor igår (höger yttre) var ganska lätt att byta. Kofångaren behövdes inte tas väck, utan sensorn var lättåtkomlig. Köpte också färg och klarlack i sprayform. Lackerade sensorn och monterade dit den dagen efter och nu fungerar det igen. :-)-)

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]