Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoV70Forever
Är du helt säker på det? Har sett några 2,5 ft -12 på blocket. Finns en vit nu till salu där... Finns kanske nån 12a el 13 för dom pengarna men sällan en röd i det skick som jag önskar plus lite andra önskemål. Tycker d3 är lite för klen motor tyvärr,vet dock inte hur den går med polestar optimering... Hur mkt lägger ni ut på era bilar per år ungefär? Med allt utom bränslekostnad inräknat, gör ni alltså service på verkstad varje år? Göra oljebyte fixar man ju själv men det är klart, man vill ju ha stämpel i serviceboken också men för övrigt kan det väl inte vara nån större utgift vid varje tillfälle?
av VolvoV70Forever
Okej då har dom skrivit fel i annonsen bara... Nån som har en uppfattning om hur t4an står sig jämfört med d5an och FTn i prestanda och bränsleförbrukning? Och om man chippar ovanstående mod gör det någon märkbar skillnad? Antar att polestar är att föredra så garanti gäller, hur mycket kostar en sån uppdatering?
Användarvisningsbild
av Sceptic
VolvoV70Forever skrev:Är du helt säker på det? Har sett några 2,5 ft -12 på blocket. Finns en vit nu till salu där...
TommyP86 skrev:Efter -11 är det bara gasbilar.
Precis, folk vet uppenbarligen inte vad de har. Efter 11 finns det bara BiFuel med 231-hästarsmotorn.
av andersuw
VolvoV70Forever skrev:Okej då har dom skrivit fel i annonsen bara... Nån som har en uppfattning om hur t4an står sig jämfört med d5an och FTn i prestanda och bränsleförbrukning? Och om man chippar ovanstående mod gör det någon märkbar skillnad? Antar att polestar är att föredra så garanti gäller, hur mycket kostar en sån uppdatering?
Polestar kostar normalt 9200. Ibland går det att få till rabatterat pris för 6900 kr. Mechanum (finns i Göteborg och Malmö) verkar ha detta priserbjudande för jämnan:

http://www.mechanum.com/vara-varumarken ... /polestar/
av VolvoV70Forever
andersuw skrev:
VolvoV70Forever skrev:Okej då har dom skrivit fel i annonsen bara... Nån som har en uppfattning om hur t4an står sig jämfört med d5an och FTn i prestanda och bränsleförbrukning? Och om man chippar ovanstående mod gör det någon märkbar skillnad? Antar att polestar är att föredra så garanti gäller, hur mycket kostar en sån uppdatering?
Polestar kostar normalt 9200. Ibland går det att få till rabatterat pris för 6900 kr. Mechanum (finns i Göteborg och Malmö) verkar ha detta priserbjudande för jämnan:

http://www.mechanum.com/vara-varumarken ... /polestar/
Ok, finns ju billigare men det verkar som att det bara är polestar som gäller om man ska ha nån garanti kvar i fall det nu är någon motorgaranti kvar på bilen... El finns det någon annan än Polestar som låter garantin vara kvar?
Jag velar alltid så fort jag ska köpa nåt.. man vill ju helst inte ångra sig när man lägger nästan 200 papp på att ta sig från a till b....Har gått i tankarna att köpa en 14 el nyare, som dock är relativt standard och med t4 motorn, och sedan själv montera vinge,sänkningssats, fälgar polestar och lite annat smått och gott... Är ju lite roligare utseende på den nyare modellen, både ut och invändigt, plus att det går att hitta en som bara gått 4-5000 mil! Blir ju tyvärr inte riktigt lika mkt lull lull som en r design men blir ju rätt fet ändå! Blir förmodligen inte samma andrahandsvärde på en r design från my11 som hos en my14 med t4 motorn tror jag.... Det är svårt att bestämma sig, har dock inte bråttom som jag kan vänta tills drömbilen dyker upp på blocket, bara det blir innan sommaren... Det tråkiga med en bil från fastlandet är att dom gått i salt,vilket vi inte har här på Gotland, min 04a är 100%rostfri vilket är väldigt skönt!
Användarvisningsbild
av apersson850
Ska man vara noga med sådant så är såvitt jag vet allt trimmande utom Polestar olagligt. Man får inte ändra på en helbilsgodkänd bils motorsystem, såvida inte trimmarna (där Polestar då är den ända) har låtit trimmet gå genom certifieringen också.
Att sen förmodligen ingen upptäcker det är en annan sak.
av intruder1400
Gå in o läs vad gäller helbilsgodkänd ! Ska du hålla dig till den så får du inte byta märke på lykta :-/
Vad gäller på Polestar så om den är servad hos Volvo som man ska så gäller väl motor´garantin till 15000 mil
av VolvoV70Forever
apersson850 skrev:Såvitt jag tolkar ditt inlägg så håller du med, då.
Ja det verkar som ni har samma uppfattning, då tycker jag inte det är värt att hålla på med annat än Polestar och då låta Volvo själva fixa detta så man inte åker på nå skit på besiktningen! Inte nån höjdare att lägga säg 3000-4000 på annan optimering och sen säger dom nej vid besiktningen så blir man tvungen att ta bort det... Även om det kostar mer än det dubbla så är man ju iaf säker på att klara en besiktning! Lägger man 170-180 tusen på en bil kan man lika gärna lägga till 10000 ;) nån av er som vet hur mkt det ger extra på en ft 2,5 el en d5a i HK? Läste någonstans att det sällan ger vad som utlåvas plus att det nästan aldrig är det HK antalet som står att det ska vara från början...

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Om muttern lossnar får du haveri,dom fyra mi[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]