börne skrev:I regbeviset kanskeBra där :D
97 så blir att köra med 245 i bredd då för rätt index.
Moderator: Moderatorer
börne skrev:I regbeviset kanskeBra där :D
StefanN skrev:Är den reggad med tex 97 ska den ha det, sen spelar det ingen roll vilken vikt det är på axeln.MIn XC70 är reggad med 97, men i instruktionsbokens lastindextabell står att lägsta tillåtna lastindex för min bil är 95, men för många modeller av V70 är det 93 enligt samma tabell.
ER skrev:På den bredden av fälg så 245 för bättre skydd av fälgkant, mera gummi på höjden då 235 är lägst i höjd av dom tre alternativen och 225 blir för smalt för denna bredd på fälg och därmed mera stötigt när däck inte sitter på fälg (8" bred) avsedd för däckbredden fast allt mellan 7,5" till 9" går med kompromisser.Hur tänkte du nu? Kör han på 235 så blir det 40 profil vilket ger ett högre däck än 245/35 vilket är den storleken som stämmer bäst överens med originaldäck ..
Sen måste ju belastningsindex vara samma eller högre på det däcket man väljer mot vad som är avsett att sitta där från Volvos grundidé.
Kneecap skrev:245 blir alltid mera gummi på höjden vid samma profil.ER skrev:På den bredden av fälg så 245 för bättre skydd av fälgkant, mera gummi på höjden då 235 är lägst i höjd av dom tre alternativen och 225 blir för smalt för denna bredd på fälg och därmed mera stötigt när däck inte sitter på fälg (8" bred) avsedd för däckbredden fast allt mellan 7,5" till 9" går med kompromisser.Hur tänkte du nu? Kör han på 235 så blir det 40 profil vilket ger ett högre däck än 245/35 vilket är den storleken som stämmer bäst överens med originaldäck ..
Sen måste ju belastningsindex vara samma eller högre på det däcket man väljer mot vad som är avsett att sitta där från Volvos grundidé.
Jag hade kört 235, snyggare och lite mer luft..
Kan varmt rekomendera http://www.willtheyfit.com
StefanN skrev:Är den reggad med tex 97 ska den ha det, sen spelar det ingen roll vilken vikt det är på axeln.Nej så funkar det inte. Den däcksspec som finns i registreringsbeviset är bara ett exempel på godkända däck (vanligen helt enkelt dem som bilen levererades med från fabrik) och både belastningsindex och hastighetskod för dessa kan mycket väl vara högre än lägsta tillåtna värde. I registreringsbeviset för min V70 D4 -15 står 235/40 R18 95W. Men minimalt godkänt lastindex är 93, inte 95, och minimalt godkänd hastighetsklass är V, inte W. Det finns dessutom en hel hoper däcksdimensioner andra än 235/40 R18 som också är godkända.
Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]