- tis 16 feb 2016, 18:51
#1049031
Nja, ibland kan man ju ha en inställning i en mjukvara som tycker något är fel bara för att det går lite trögt när det är kallt. Som det var med kupéfläkten i gamla 850, exempelvis. Startade man när det var rejält kallt och vred luftriktningsvredet till defroster det första man gjorde, då försökte fläkten gå upp i toppfart direkt. Var det då tillräckligt kallt så tyckte övervakningsprogrammet för fläktmotorn att den tog osannolikt mycket ström och stängde helt sonika av den.
Om man däremot lät luftreglaget stå i läge AUTO medans man skrapade rutorna, då gick fläkten långsamt, eftersom motorn inte var varm ännu. Sen kunde man sätta den på defroster när man skrapat färdigt. Då hade fläkten rört sig ett tag och gick även i full fart.
Volvo ändrade gränsvärdet i programmet på senare tid, för att "fixa" problemet.
Om man däremot lät luftreglaget stå i läge AUTO medans man skrapade rutorna, då gick fläkten långsamt, eftersom motorn inte var varm ännu. Sen kunde man sätta den på defroster när man skrapat färdigt. Då hade fläkten rört sig ett tag och gick även i full fart.
Volvo ändrade gränsvärdet i programmet på senare tid, för att "fixa" problemet.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.