- mån 21 dec 2015, 17:21
III skrev:Jag åker _mycket_ tungt lastat hem från semestern varje år, inte sällan hela vägen från Italien, och har aldrig haft minsta problem med slirande framhjul trots att det handlat om mycket motorstarka framhjulsdrivna bilar (855 T5 -94, V70 T5 -02) varav den förstnämnda inte ens hade någon spinnreglering annat än vid mycket låg fart (TRACS). Inte heller har jag märkt några som helst tendenser till slingrande gång trots att jag inte avstått från att "marscha" i rätt hög fart (130 eller mer) när omständigheterna tillåtit. På den första körde jag med 205/50 16 och på den andra med 205/55 16. Båda bilarna har/hade nivåreglering, i det första fallet standardmonterat från fabrik och i det andra eftermonterat. Har även eftermonterat det på min nya bil (V70 D4 -15) men inte haft tillfälle att testköra fjädringen på den i "skarpt läge" (med riktigt mycket last) ännu.jpennerb skrev:Det beror helt på men jag har klarat mig utmärkt utan nivåreglering, har det inte nu på denna V70 men har kört med både och, och ska jag välja så slänger jag med det i utrustningen. Men har man köpt sig just en XC70 för att kunna utnyttja den högre markfrigången som den modellen ger så känns det som ett givet val att ha nivåreglering.Nämen va lustigt att det inte hade fungerat med bara framhjulsdrift Att den hade slirat hela tiden.... Jag har gjort exakt samma typ av resa med bara framhjulsdrift och jag slirade inte något. Inte ens på vintern slirade den hela tiden vid ölhämtning. Däremot blev den slingrig vilket antagligen betydde för mycket gummi på fälgarna, speciellt med vinterdäcken.
Har fått för mig att det finns risk att "glömma" bort hur mycket last man har där bak i både bagaget och trycket på kulan när man har kört med nivåreglering. Fast att bilen i sig är "rak" så ligger det massor med vikt på bakhjulen och mindre på framhjulen vare sig man har nivåreglering eller inte.
Komer ihåg när jag var ner till tyskland och handlade hem öl och sprit med en V70 AWD 2.5T MY05 med just nivåreglering. Bilen såg inte ens lastad ut om man inte kollade in bakdäcken, som var platta fast med extra luft i :lol:
Bilen var förövrigt riktigt lömsk på vägen och slingrade sig mycket. Hade jag inte haft awd så hade framhjulen slirad hela tiden...
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
- By VEWE