- tor 18 jun 2015, 12:10
Det är lika snyggt på vintern som på sommaren med breda däck. Ser inga nackdelar heller, bra grepp och tyst och fint.
Moderator: Moderatorer
StefanN skrev:Det är lika snyggt på vintern som på sommaren med breda däck. Ser inga nackdelar heller, bra grepp och tyst och fint.Snyggt håller jag med om men moddplaning är väl ändå en ganska påtaglig nackdel. Har upplevt mycket mer understyrning med en XC70 med 235:or än 240 med smala däck (ca 180-190 i bredd tror jag). Hände rätt ofta att den förstnämnda understyrde i lägre hastigheter, t.ex körning på plogade smågator eller på snävare avfarter. Fick köra ganska defensivt för att undvika det. Däremot är ju den fyrhjulsdrivna bilen klart bättre i högre hastigheter även med 235:or t.ex köra över moddsträngar.

Leafs skrev:Ni måste förklara för mig som inte förstår bättre....Vad exakt är fördelen med breda vinterdäck 17" och större?
Daniel73 skrev:Kan man dra slutsatsen att 205 däck duger utmärkt väghållningsmässigt?Jag anser att svaret på den frågan är ett solklart JA. Men det finns ju en del med minst sagt avvikande uppfattning, som anser att allt som är smalare än 225 hör hemma på en cykel...
Det är ju dessutom dom billigaste och mest komfortabla samt ger lägst förbrukning.
Daniel73 skrev:Kan man dra slutsatsen att 205 däck duger utmärkt väghållningsmässigt?205 rekommenderas alla dar på året, men används bara på vintern dock
Det är ju dessutom dom billigaste och mest komfortabla samt ger lägst förbrukning.
Det var just att dom höjt bensindrivna bilar[…]
Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]