Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Leafs skrev:
Racetwin2 skrev:Undvik den och kop en 2,5FT!

Har haft bada. korde ca 600 mil med bada. 2,0F drog lika mycket bransle som 2,5FT manuell vid likadan korning i mitt fall. ca 1,2 l E85 per mil och 0,92 l bensin.

2,5FT gar som en raket i jamforelse med 2,0F. Provkor for att bilda dig en bra uppfattning.

Min bild ar ocksa att 2,0F hade fler problem med E85 blandning, ryckningar. 2,5FT:n jag hade hade inga problem forutom en E85-givare som lade av.
Vad tror du skiljer i inköpspris mellan en 2,5 FT och en 2,0 F av samma årsmodell och liknande utrustning/miltal? 30.000 kanske? Det är väl också en faktor för de flesta bilköpare?
Ja, dert skiljer saklart i pris fast jag skulle hellre kopa en arsmodell aldre 2,5FT isf. Oavsett.

For ovrigt: Kring etanolproblemen pa 2,0F tror jag de flesta ar atgardade pa kampanj. Min gick uruselt pa etanol men de bytte bla annat tandspolar etc och efter det var den battre. Dock hade jag alltid problem om jag helt plotsligt bytte bransle och darefter stangde av bilen. Sa fort man startade upp den sa svajade tomgangen och den dog latt. Detta problem hade aldrig min 2,5FT. Jag kunde byta mellan bensin och etanol utan nagra problem pa 2,5FT:n.

Jag hade heller aldrig problem med kallstarter med E85 pa nagon av dem.
av Rådlös
Racetwin: "Dock hade jag alltid problem om jag helt plotsligt bytte bransle och darefter stangde av bilen."

Just detta du säger är ju en klar beskrivning av utebliven adaptering. En förklaring för den som eventuellt inte visste. Om man byter bränsle från bensin till etanol eller tvärtom, så måste styrdatorn adaptera. Det innebär att man kör bilen ungefär en kvart eller ett par mil i lugn landsvägsfart, kanske 60 - 90 km/tim. Då känner styrdatorn hur det nya bränslet uppför sig i olika situationer, gaspådrag, olika belastningar, utförslut, ner och uppväxlingar etc. etc. Och hur Lambdasonden och alla andra sensorer reagerar. Datorn sparar uppgifterna för att kunna reglera till Lambda 1 i alla lägen med det nya bränslet. Stäng inte av motorn medan adapteringen pågår, då nollställs alltihop och man måste börja om från början.
Hur vet man när det är klart? Det vet man inte, men tillverkaren har tagit till en tid med marginal på ungefär en kvart eller några mil. Det är mycket möjligt att det är klart efter några minuter eller kilometer, men eftersom vi alla är olika och inte kör på samma vägar i samma hastigheter etc. etc. så får man ta till någon sorts rejäl marginal för att vara säker att det har täckt in alla vanliga situationer.
Möjligen skulle man kunna kolla upp detta om man har en OBD2-läsare och ett avancerat program. Men då kommer man nog upp i stora kostnader så det blir både billigare och enklare att följa femtonminutersregeln i stället.
I min instruktionsbok står det lite kort om adapteringen. Jag har en V70 2.0F -08. Även försäljaren påpekade vikten av detta. Eftersom jag aldrig har tankat annat än E85 i den bilen så har jag inte behövt uppleva några sådana besvär. Men det har skrivits flera trådar här på forumet om det, så det är ett känt fenomen.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, men hur kan man då förklara att den 2,5 FT jag hade och körde 6000 mil med aldrig hade några problem med detta oavsett exakt samma körning och tankning på samma ställen Inklusive byte av bränsle. Bara att köra. 2,5 -motorn kändes bättre anpassad till E85.

Jag älskar dock E85 och det är tveklöst det bästa bränslet jag kört på. Men det kräver att motorn fungerar 100%.
av Rådlös
Jag har inget bra svar på det, men det kanske är skillnad på programvaran?
Sen om man ser lite till bakgrunden, så var det ju så att Volvo fick lite bråttom med att ta fram en FFV. SAAB hade ju redan gjort succe med sin BioPower medan Volvo "låg efter". Och dom andra, tyskar, fransmän och USA "låg bakom hörnet". USA hade visserligen färdiga FFV, men det var bara för den inhemska marknaden. Volvo fick väl vända sig till det dåvarande moderbolaget Ford och be om assistans. Den motorn som Ford hade är ju utvecklad någon gång på 90-talet, så den var något överspelad. Visserligen borrade Volvo upp den till 2 liter, men siffrorna för vridmomentet visar väl lite ändå att det är en äldre konstruktion.
När så Volvo släppte sin egenutvecklade 2.5 blev det helt annorlunda. Den svagaste av dom 2.5-modellerna har 300 Nm i vridmoment. Det säger lite mot Fordmotorns 190 Nm.
Så jag skulle gissa (utan att veta) att programvaran är markant olika.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja, jag hade en tidig 2,0 F och den kändes inte färdigutvecklad när den kom. Tyvärr lyckades man inte lösa alla problem ens tills jag lämnade in den efter två år. Fortfarande svajig tomgång vid kallstarter och en motor som lätt dog när den var kall. Och då dessutom förbrukningen är lika stor på 2,5 FT ser jag att FT:n är det bättre valet. Har nämnt det i en annan tråd men jag tycker 2,5 FT:n t.o.m är trevligare än D5:an jag kör nu.
av micke5721
Visst är väl 2.0f en 4 cylindrig Ford-motor?
av Rådlös
Ja!

Ett tillägg till detta svaret: Efter lite Googling, bl.a här: http://www.miljofordon.se/ tycks det vara så att Ford aldrig har haft/sålt någon 2-litersversion som FFV av den aktuella motorn. Det får möjligen tillskrivas som en Volvomodifiering även om den inte avviker så speciellt mycket från originalet.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ett tips kan vara om du är ute efter en 2.5FT köp en MY11 eller tidigare, de går att polestaroptimera 258 kusar, kraft nästan som två 2.0F i en :wink:
av Abrisman
Har kört både 2,0F och 2,5FT, ca 6000 mil i vardera modellen.
Hade problem med 2,0F ett par gånger då jag tankat E85. Körde endast på etanol under varma sommarmånaderna. Trots detta fick den en gång bärgas till Bilia pga den vägrade starta.
Det problemet har jag aldrig upplevt med min 2,5FT.
Tröttnade även lite på att lämna in 2,0F på service var tusende mil...
av Tommbla
Vi har en 2.0F. -09 Helt klart nöjda med den, kör på E85. Drar ca 1.2/mil. Vill man ha snabbare bil finns det ju annat att köpa såklart, den duger gott i vardagen. Har dragit en del husvagn med den och det funkar bra det också. Det där med 1000 mil mellan servicen passar just oss bra för vi kör inte längre på ett år.

Har inte varit något större problem, det jag minns nu är att handbromsen slutade fungera. Tur att den inte var i just då. Det var ganska dyrt att laga ca 4000 tror jag.

Jag kommer behöva betala Rejmes för fels[…]

Kan det börjat läcka vid VVT ?

gummilist

Var köper du reservdelarna? Har samma problem[…]

Har ett av metall och fungerar bra, har hund som o[…]