Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av börne
Kräva nya kan man alltid göra, om handlaren går med på det är ju en annan sak. Det är ju dock lättare att diskutera sånt innan bilen är köpt. Däcken kollar man väl när man tittar på bilen, inte efteråt.
av Slama
Jag råkade ut för samma sak som TS men när jag köpte min V70 D3 my12 nu i feb var det med de fina vinterdäcken på.
Jag kollade sommardäck lite för snabbt innan köpet (givetvis de bästa jag såg mest på) så när jag lastade in däcken hemma såg att att det var dåliga och försökte få bilhandlaren att fixa nya däck då 2 st höll ca ~2mm. Visst att de va lagliga men håller ju inte speciellt länge.
Givetvis vill ju säljaren har bra betalt för det så det väljer jag att lösa själv, så det var väl lite klantigt av mig att inte kolla mer noga. :oops:

När jag sedan skulle montera på däcken ser jag att de övriga två med bättre mönster har olika belastningsindex, 92 mot de övrigas 96.
Då jag inte hittat info om att det olagligt utan bara olämpligt valde jag att inte höra med säljaren igen, han skulle ju troligtvis inte byta ett däck då han innan var lite svårflörtad.

Så nu i veckan är jag i färd med att beställa nya däck, har kollat vad som gäller och enligt mitt typgodkännande ska jag ha 96.
Ugglas skrev:Jag ringer Bilia och ber dem kolla vilka däck som är godkända till min bil, även de säger att de inte har några krav på att bilen måste ha just detta belastningsindex bara däcken passar som de ska och är av samma typ.
Intressant, för jag har kollat i instruktionsboken och där står det över Hjul- Godkända dimensioner
att min V70 D3 MY12 skall ha minst 94 i belastningsindex, samt hastighetsklass V.
Övriga T.ex. en DRIVe ska ha minst 92 och en T6 ska ha minst 95.

Dvs. klart och tydligt vilket minsta värde på lastindex däcken ska ha så det låter konstigt att Bilia inte har koll på det.
av Ugglas
Fast enligt Både Bilia & Transportstyrelsen så ska man se dessa uppgifter mer som rekommendationer, inte krav/ lag. Man kan förstås inte sväva ut hur tokigt som helst med däcken, men det säger sig ju självt :D
av Slama
Ja så är det väl. Men jag som är vän av ordning gillar när det finns exakta värden att utgå ifrån.
I praktiken blir det nog ingen skillnad så länge man inte kör bilen fullastad i högsta hastighet över en längre stund. Det är nog först då olika belastningsindex avslöjar sig i form av skillnad i temperatur och det är det som skadar däcken värst.
av Yaniz
Har du för lågt belastningsindex i förhållande till bilfabrikantens rekommendationer så kommer däcket att slitas onormalt fort vid exempelvis tung last, hög fart etc. Risken att däcket skulle få för sig att explodera är försvinnade liten. Då är risken högre om du kör med för lågt lufttryck i däcken som var och varannan bilist envisas med. Själv kör jag med 3 bar i alla mina bilar och har bra slitagebild och lång hållbarhet (men det är mina preferenser och erfarenheter).
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ugglas skrev:Fast enligt Både Bilia & Transportstyrelsen så ska man se dessa uppgifter mer som rekommendationer, inte krav/ lag.
Det är väl inte en rekommendation utan en bestämmelse att däcken måste vara klassade för bilens vikt och hastighet.

Enda undantaget som finns är att vinterdäck kan få ha lägre hastighetsklass än bilen.
av Ugglas
VolvoB20 skrev:
Ugglas skrev:Fast enligt Både Bilia & Transportstyrelsen så ska man se dessa uppgifter mer som rekommendationer, inte krav/ lag.
Det är väl inte en rekommendation utan en bestämmelse att däcken måste vara klassade för bilens vikt och hastighet.

Enda undantaget som finns är att vinterdäck kan få ha lägre hastighetsklass än bilen.
Det frågan gällde var om jag kunde blanda olika "däckmodeller" och använda B.index 93 tillsammans med 97 då bilen var typad med 97. Jag har ringt och pratat med Bilprovning, Transportstyrelsen & Bilia och alla säger samma sak. Det går utmärkt, så då är det så. Sedan kan man vrida på detta till extremfall, att jag skulle sätta på några helt andra däckmodeller/ dimensioner som inte alls är anpassade för bilen och det går förstås inte, men det är ju självklarheter. Så länge man håller sig till ett liknade däck/modell med liknade egenskaper så är det inget som förbjuder det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ugglas skrev:
VolvoB20 skrev:

Det frågan gällde var om jag kunde blanda olika "däckmodeller" och använda B.index 93 tillsammans med 97 då bilen var typad med 97. Jag har ringt och pratat med Bilprovning, Transportstyrelsen & Bilia och alla säger samma sak. Det går utmärkt, så då är det så. Sedan kan man vrida på detta till extremfall, att jag skulle sätta på några helt andra däckmodeller/ dimensioner som inte alls är anpassade för bilen och det går förstås inte, men det är ju självklarheter. Så länge man håller sig till ett liknade däck/modell med liknade egenskaper så är det inget som förbjuder det.
Fortfarande är det inte en rekommendation utan en regel. Belastningsindex måste klara bilens vikt.

93 = 650 kg = 2600 kg för 4 hjul och då är det god marginal till bilen totalvikt tex min XC70 2390 kg

89 = 580 kg = 2320 för fyra hjul är inte ok då bilen är tyngre.

Sen måste du ju hålla reda på hur vikten fördelas på axlarna så lite marginal är bra.

På bilen är det sällan belastningsindex inte räcker till. Men på släpkärror där det bara är två hjul som bär hela vikten är det vanligare att den inte räcker till och då kan du få nedslag så visst kollar bilprovningen.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]