Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Återigen, i stan går farten upp och ner hela tiden. Varje gång du accelererar är det en större massa som ska få upp farten i bilen du har nu. Med samma acceleration måste kraften öka, och kraft över tid är energi, som kommer från drivmedlet. Det kan ingen ingenjörskonst trolla bort. Det faktum att den nya bilen "bara" drar bränsle som den gamla visar ju att den nya är snålare. Vore den inte det skulle det gå åt ännu mer.
av krolleg
Ugglas skrev:Jag har förvisso en R-design på 18" hjul, så det kanske är boven i dramat ..
Det gör en hel del, slänger du på 16" med 205 breda däck så kommer du garanterat ner 1dl/milen skulle ja säga. smalare hjul rullar ju lättare, men ju mindre fälgarna är ju mindre massa är det som skall accelereras. Och detta märks speciellt i stadstrafik.

När ja gick från 205 breda 16" till 225 breda 18" på min ford focus ja hade för några år sedan ökade bränslekostnaden 1dl/milen
av Rizzt
Hej,

Nu ska jag inte komma och förstöra.

Men min T4 drar vid blandad körning 0.75. Och då är det verkligen ca 50% väg och 50% stadstrafik. När jag åker själv.

När jag åkte till Arlanda senast (från Örebro) och höll snitt 100 så drog den 0.56. Nollad vid avfärd. Och kontrollerad vid ankomst. Och detta med 2 vuxna och en liten i bilen. Med väskor o allt.

Kör eco tryck på däcken. 2.6 enligt bok
245/40-18, R-design.

Kör iofs med ägg under pedalen.
Senast redigerad av 1 Rizzt, redigerad totalt 0 gånger.
av Droopy
Ugglas skrev:Har köpt en T4F MY12, PS-låda, som jag hittills bara kört på bensin, och den ska enligt uppgift vara rätt snål med den lila 1.6l motorn. Min gamla V70 2.5l 170hk, automat var rätt törstig i stan (1.3 - 1,5) men låg hyfsat till på landsväg (0,75l i 90 km och 0,85l i 110 km), så jag såg fram emot att kunna spara in en del på soppapengarna, framförallt i stan där jag bor, men ack så besviken jag blev. Denna bil drar ju 1.2l-1.3l i stan och 0,75l-0,80l i landsvägskörning, det är ju för fan nästan lika illa som den gamla. Visst kan man köra den snålare om jag är helt ensam i bilen och kör extremt försiktigt på jämn väg och aldrig övertiger 90km, men så kör man knappast i praktiken. Hur mycket drar den då om jag skulle tanka etanol? Är det något fel på bilen, eller drar de så här mycket om man inte kör extrem ecodriving?
Har själv en T4F MY12 och jag körde 3 tankar bensin över vintern bara för att kolla och den låg på 1,1 mätt vid pump.
Körde Stockholm- Svall tur och retur förra sommaren med nya spridare och då drog den 0,86 mätt vid pump ( bensin ) och då körde jag lungt.

Har på etanol och en snittfart som inet kan skrivas ut fått bilen att dra 1,6 på en sträcka av 11mil så det är inga problem att få dessa motorer att sluka soppa.

Blir ju lite missvisande, heslt ska man mäta över 1år så man får med alla årstider och körsätt.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Att den har låga ägandekostnader. ;)
Användarvisningsbild
av börne
StefanN skrev:vad är då vitsen men den lilla motorn?
Har jag också alltid undrat. En större motor med lugn & skön gång som man inte behöver varva & kan köra på höga växlar som orkar ändå oavsett om man lastar den full eller inte är ju att föredra mot en liten surrig motor som bara drar mindre när man verkligen snålkör.
Senast redigerad av 1 börne, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
apersson850 skrev:Återigen, i stan går farten upp och ner hela tiden. Varje gång du accelererar är det en större massa som ska få upp farten i bilen du har nu. Med samma acceleration måste kraften öka, och kraft över tid är energi, som kommer från drivmedlet. Det kan ingen ingenjörskonst trolla bort. Det faktum att den nya bilen "bara" drar bränsle som den gamla visar ju att den nya är snålare. Vore den inte det skulle det gå åt ännu mer.
Helt sant. V70 är ett stort tungt as. Det enda en pyttemotor kan göra är att öka effektiviteten. I det här fallet kommer energiåtgången bara pga massan att vara den stora boven så det spelar ingen roll. I höga hastigheter kommer storleken på bilen ställa till det. Gamla V70 med nya motorn hade nog gått betydligt snålare, vem som nu blir lyckligare av det...
av Droopy
StefanN skrev:Men 0.86 kan jag ju få min att gå på också, vad är då vitsen men den lilla motorn?
Tjae, det får du fråga Volvo om.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Rizzt skrev: Kör eco tryck på däcken. 2.6 enligt bok
245/40-18, R-design.
Många skulle nog rekommendera mer än så till den dimensionen. Själv har jag 2,8 i mina men jag vet att många tycker att även det är för lite.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]