Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

När jag ändå satt i bilen häromdagen passade jag på att nollställa färddatorn när jag körde på en väg där det gick 80-90 km/h, alltså de hastigheter som jag upplevt att XC70 går billigast i. Under 23 km, där jag även passerade två samhällen med 50 km/h, konsumerade bilen 0,47 l/mil. Detta förstås enligt färddatorn, som brukar vara lite optimistisk, men inte så tokigt ändå. Men detta var ju med rullande start med varm bil.
Därefter hade jag ytterligare 12 km till målet, men på den sträckan är det 100 km/h första delen, sedan samhälle med diverse svängar runt gathörn och liknande. Snittet ökade till 0,51 l/mil.

Häromdagen körde jag 61 mil, motorväg, landsväg, krokig och kuperad landsväg samt diverse samhällen och stadskörning. Lite blandat, alltså. Förbrukning 0,77 l/mil, men då drog jag släpkärra hela vägen också. Tycker det är rätt rimligt det också. Min gamla 854 Turbo klarade sig knappt på det utan släp...
Knopfler skrev:
apersson850 skrev:
Personligen tycker jag dock att om du tänker som du gör har du köpt fel bil.
Jag är van vid törstiga bilar men jag brukar ligga närmare deklarerad förbrukning än jag gör nu, därav funderingen. Vad det låter på er så är det inge fel på min bil, bara Volvo som lyckats väldigt bra i körcykeln. :P
Nya körcykeln som infördes för ett antal år sen verkar inte stämma lika bra med verkligheten som gamla körcykeln.

Min gamla 04 XC brukar dra 1 dl under deklarerad förbrukning i blandad körning och ca 3 dl under i stads trafik. Landsväg stämmer dock mycket bra. Men även där går det vid lugn körning gå 1 dl under deklarerad.
Min XC70 D4 AWD automat har nu under 30mil (nollade vid tankning) snittat 0,64. Fyra kallstarter, dragit loss/släpat en S-Max genom lervälling. Tomgångskörning i ca 20minuter (glömde motorn igång på landet). Sedan blandad körning i stockholms vackra förorter.
Jag är sjukt imponerad över att den går att köra så "billigt" även om det i mitt fall skett med ett ägg under pedalen...

Edit: 10mil är lugn motorvägskörning.
snoddasD5 skrev:Själv när man läser så undrar man försöker folk ljuga så det ser ut som att det går så billigt som möjligt.
Nej det tror jag inte. Bilen är stor, tung och har luftmotstånd som en finlandsfärja och har dessutom en stark motor. Det gör att du kan enkelt få förbrukningen att diffa 100% beroende på körstil.

Jag kan kört samma sträcka, som snålast 0.52 om man kör extrem ecco och runt litern om man brassar max.......

Så om någon frågar mig hur mycket min drar på landsväg så får man svara 0.52- 1.0 l beroende på hur gasglad man är för dagen.
Absolut.
Mitt resultat ovan är absolut inte vad den snittar i vanliga fall. Utan tomgångskörningen och lervällingen hade den nog kommit närmare 0,6l/mil.
Men och det är ett stort MEN. I normala fall drar den 0,75l/mil där jag kör mindre än hälften av milen och frugan resten.
Min kära fru har inga som helst problem att snitta runt 1l/mil med bilen medans jag alltid kör "ecodriving" och väldigt lugnt.
VolvoB20 skrev:
snoddasD5 skrev:Själv när man läser så undrar man försöker folk ljuga så det ser ut som att det går så billigt som möjligt.
Nej det tror jag inte. Bilen är stor, tung och har luftmotstånd som en finlandsfärja och har dessutom en stark motor. Det gör att du kan enkelt få förbrukningen att diffa 100% beroende på körstil.

Jag kan kört samma sträcka, som snålast 0.52 om man kör extrem ecco och runt litern om man brassar max.......

Så om någon frågar mig hur mycket min drar på landsväg så får man svara 0.52- 1.0 l beroende på hur gasglad man är för dagen.
Vilken fart har du när den tar 0,52 på landsväg? Vad för däck storlek?
snoddasD5 skrev:
VolvoB20 skrev:

Vilken fart har du när den tar 0,52 på landsväg? Vad för däck storlek?
215 på 16 tummare, 3,3 bar.

80-85 km/h, 1500 rpm över 500 km sträcka. Så det tog en hel sommarnatt.

Detta funkar bara mitt i natten då man har vägen för sig själv, andra bilister skulle få en total knäpp annars och man hade blivit lynchad. I uppförsbackarna måste man sacka till 65-70 och i nedförsbackar rulla på i 90-95.

Man får aldrig någonsin nudda bromsen och får rulla igenom korsningar o samhällen i samma jämna fart. Rondeller måste tas på 6:an, man får aldrig aldrig växla ned.

Det är riktigt riktigt svinjobbigt att köra så, inget jag gör i vanliga fall.

650 mil tor södra Italien i somras tog 0.63 men då åkte jag på 235 or på 17 tummare och körde normalt utan att tokgasa.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.

Bilar har ökat betydligt mer än allm&aum[…]

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏