Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xerent
Jag körde 30 mil för att provköra en T6 som jag sen ändå inte tyckte var värd... (sunkigt skick på inredningen, himla massa dörruppslag runtom hela bilen...).
Användarvisningsbild
av EjS
the_dolph skrev:Hej! Har funderingar på om jag ska köpa en V70 t6 eller inte. Har tittat på modellerna 08-09. Någon som har en sån eller har testat. Har sökt runt lite överallt med hittar inte mycket bland feedback eller tester på denna bil. Finns gått om videotester fast på nederländska. Kör Max 1500 mil per år så förbrukningen bryr jag mig inte mycket om. Vill ha en bil som är kul att köra men ändå har bra lastförmåga när det behövs. Har även sneglat på VW passat r36. Kom bära med feedback och tips. Angående t6an så har jag lagt till polestar optimering i beräkningen. Någon som har testat med den mjukvaran och utan.

Hoppas på många svar :)

Mvh Lars
Jag har tidigare köpt den gamla s60 t5 med all utrustning för den tiden och jag kan bara säga - jag köper inte sådana bilar begagnade igen.

Iofs så åkte jag Malmö-Köpenhamn varje dag året om i den så den gick jävligt många mil.

Ett år tror jag att rep. kostade 60000 sek (däck, vanlig service osv tillkommer) och då blev det ingen skillnad till en ny bil och jag köpte en xc60 med 4 års service istället.

Om du går på en t6 - köp låg milare och kör inte för mycket i den om du inte vill ruineras.
Användarvisningsbild
av MartinS
EjS skrev:Om du går på en t6 - köp låg milare och kör inte för mycket i den om du inte vill ruineras.
Varför då? vad går sönder mer på en T6 än en D2 med samma utrustning?

Eller förvisso, AWD'n kan ju kosta på om den ballar ur, men det gäller ju AWD för alla andra motoralternativ också.

/Martin
Användarvisningsbild
av EjS
MartinS skrev:
EjS skrev:Om du går på en t6 - köp låg milare och kör inte för mycket i den om du inte vill ruineras.
Varför då? vad går sönder mer på en T6 än en D2 med samma utrustning?

Eller förvisso, AWD'n kan ju kosta på om den ballar ur, men det gäller ju AWD för alla andra motoralternativ också.

/Martin
Vänta och se :)
Användarvisningsbild
av xerent
Stark motor med högt vrid sliter mer på drivlinan menar du? Jag tror inte det är en otrolig skillnad, även om faktorn finns där.
Användarvisningsbild
av MartinS
Bilar är alltid en risk för oväntade utgifter/reparationer, men att en T6:a skulle vara mer riskfylld ser jag som helt orimligt. Det är en mainstrem motor i NA, och allt förutom drivlina och motor är i princip identiskt med likannde bilar med tristare motor.
av AllramEest
Jag har en T6:a från 2008. En härlig bil med nästan allt i utrustningsväg. Min var chippad vid köp så jag vet inte hur den var att köra original. Enda nackdelen är väl just soppatörsten… Runt 1,4 liter 98 oktan vill den ha per mil. Å andra sidan drack min gamla 2,5T (-06 aut) 1,2 liter, så det kan ju vara mitt körsätt som spelar in.
När jag köpte den för tre år sedan hade den gått ca 3000 mil och nu står mätaren på 7500. Jag har under den tiden bytt AC-kompressor (havererar på många Volvo, så det är inte T6-relaterat) och batteri (jag kör bensinvärmaren väldigt ofta).
Kompressorn gick på försäkringen och batteriet kostade mig 1400. Annars är det bara vanlig service. Numera niceprice pga åldern!
Om du inte har provkört en - gör det! Hitta en tom motorväg och lägg dig i 100…. Om det finns så ställ 4C på advanced , sedan stämpla och njut! Det är bra tryck i den!! 100-200 är skönare än 0-100.
Hoppas du hittar ett fint ex. Du lär inte ångra dig om du inte bryr dig så mycket om förbrukningen.
Användarvisningsbild
av xerent
Bara det faktum att många AC på 2008 års modell havererar men att T6 har kamkedja så att inte toppen exploderar när hjälpremmen trasslar in sig i kamremmen gör ju att man föredrar en T6. 8)
Användarvisningsbild
av EjS
MartinS skrev:Bilar är alltid en risk för oväntade utgifter/reparationer, men att en T6:a skulle vara mer riskfylld ser jag som helt orimligt. Det är en mainstrem motor i NA, och allt förutom drivlina och motor är i princip identiskt med likannde bilar med tristare motor.
Nej det är inte motorn men alla mekaniska saker och auxiliaries på motorn.

Det börjar runt 16-18000 mil och slutar aldrig någonsin.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 24

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]