Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Givetvis är en bil med Polestar som regbesiktas värd mera än en bil med annat trim där den senare blir dyrare att köpa trimmet till då man inte får tillbaka ett dugg av vad man lagt ner, snarare att man får betala lite mera för att äga det trimmet när den ratas /prutas kraftigt för framtida underhåll och spekulanterna inte är lika förlåtande då man mera tänker "vad mer döljer denne säljare" som tar bort trim/tar det med sig eller säger "att det är inget problem i årliga nålsögat".

Klart 50nm extra märks om man vill, iaf var jag ute efter vridet snarare än effekten samt att det faktiskt är marginellt lägre förbrukning vid samma körstil som innan. Fast är man på humör blir det ju högre förbrukning med optimeringen men ändå vill det inte släppa på isig vinterväg när bakhjulen hjälper till och driver på, om man kan tacka hakka8 delvis eller inte är en annan fråga.
Att ha PS i grunden är trevligt då man alltid sätter griller i huvudet på några som frågar om man bytt motor när inget stämmer med MY08 D5 hos transportstyrelsen.
Dock är ju nackdelen att spolning och oljebyte i lådan är ett måste på automat då det går att misshandla den med originalvridet livet ut utan att det blir strul relaterat till att oljan är för sliten när inget byte är inplanerat i servicen eller rekommenderas så min görs om ca 2v "bara för att" existerar och 12000mil känns lagom på en omgång olja samt att det inte var blodigt dyrt när det ändå skall servas.
Petke skrev:
MartinS skrev: Är du säker på att 6900kr även gäller på en my15?
Jag ringde och frågade eftersom jag sett andra handlare som har haft kampanjer på 6900:- som varit begränsade till bilar som varit några år gamla. Men han sa att det gällde alla bilar, det står heller inget på Mechanums hemsida om att det bara skulle vara vissa bilar. Han kollade även mitt regnummer och skapade en offert i deras system så priset bör gälla MY15 också. Sedan är det möjligt att den prissättningen är ett misstag från deras sida :)
6900 är bara tom MY11, nyare har ordinarie sen mitten av september. Nuvarande kampanj för "äldre bilar" som jag utnyttjat utgår vid årsskiftet. Så någon har "missat" något när det släpps till gamla kampanjen som utgick för flera månader sedan.
av Petke
ER skrev: 6900 är bara tom MY11, nyare har ordinarie sen mitten av september. Nuvarande kampanj för "äldre bilar" som jag utnyttjat utgår vid årsskiftet. Så någon har "missat" något när det släpps till gamla kampanjen som utgick för flera månader sedan.
Jag trodde också det, frågade flera gånger på mechanum om priset var rätt, de svarade att det gäller ALLA bilar och att de kört den kampanjen i 6 månader. Sedan ringde jag Bilia och de ville inte matcha priset utan det var 9200:- som gällde där... Jag valde Mechanum.
Användarvisningsbild
av ER
Petke skrev:
ER skrev: 6900 är bara tom MY11, nyare har ordinarie sen mitten av september. Nuvarande kampanj för "äldre bilar" som jag utnyttjat utgår vid årsskiftet. Så någon har "missat" något när det släpps till gamla kampanjen som utgick för flera månader sedan.
Jag trodde också det, frågade flera gånger på mechanum om priset var rätt, de svarade att det gäller ALLA bilar och att de kört den kampanjen i 6 månader. Sedan ringde jag Bilia och de ville inte matcha priset utan det var 9200:- som gällde där... Jag valde Mechanum.
Givetvis, bara tacka och ta emot om dom släpper till det priset.
av Grängesdanne
VolvoB20 skrev:Någon som gjort det på en manuell ?

15 hk till lär man ju inte märka, Men 50 Nm extra med Polestar borde väl märkas eller ?
Jo lite känner man av det ökade vridet, framförallt om man drar tungt, ex. jag drar tung båt, då känns den starkare.
Kör dagligen D5 aut utan polestar och min XC60 D5 aut MY15 har polestar. Tycker defintivt att det är skillnad, inget snack om saken! :-)-)

Tycker att den är mycket mera varvillig att dra till varvstoppet också. Så jag växlar ofta manuellt i sportläget och varvar ur den rejält! :D
av Grängesdanne
XC90_Executive skrev:Kör dagligen D5 aut utan polestar och min XC60 D5 aut MY15 har polestar. Tycker defintivt att det är skillnad, inget snack om saken! :-)-)

Tycker att den är mycket mera varvillig att dra till varvstoppet också. Så jag växlar ofta manuellt i sportläget och varvar ur den rejält! :D
Men är den D5 du kör dagligen samma årsmodell som den MY15 (jag menar MY14 Eller MY15, dom har samma motorstyrka=lika motor).
Den lite äldre har org 205 hk, och den nya med Polestar har 230, Jämförelse mellan dessa två DÅ blir det stor skillnad.
Om man tycker att det blir stooor skillnad med 15 hk (från 215 tillv230) då är det mer ett önsketänkande, så är det.
Acc 0 till 100 skiljer 2 tiondelar (enligt Polestar), upplever man det som något fantastiskt så är man nog lite i det blå, så är det.
Användarvisningsbild
av EjS
Grängesdanne skrev:
EjS skrev:
Petke skrev:Hej, jag kör sedan 2 månader en XC70 D5 AWD Automat 2015 och har ända från nybeställningen funderat på Polestar, men avvaktade och tänkte att det kan man ju ta senare. Nu såg jag att Mechanum erbjuder det för 6900:- istället för Bilias 9200:- och det börjar klia lite i "köpnerven".
Det jag funderar över är om den LILLA effektökning överväger eventuella nackdelar.

Utöver kostnaden på 6900:- så är jag rädd att det påverkar andrahandsvärdet negativt.
Det finns ju många som är rädda för trimmade bilar. Själv anser jag inte Polestar vara trim, Volvo hade lika ju gärna kunna kallat den för D5+, D5R, D6, D7,..,D99 och då hade de flesta sett det som något mycket positivare än "trim", för ingen backar väl från D5 och tar D4 för att D5an skulle vara "hårt körd". Men jag är rädd för att förlora köpare när jag säljer bilen om 4-5år.

Sedan funderar jag på om det är en nackdel att göra det på Mechanum. Bilen är köpt på Bilia och jag har serviceavtal där. Ser det konstigt ut i bilens historik om den varit på Mechanum och trimmats?

Den sista och viktigaste frågan, kommer jag märka skillnad? Gör jag inte det så är det ju meningslöst att utsätta sig för ovanstående nackdelar. Jag kör ju automat och lästa någon gång att polestar inte ändrar hur bilen växlar, innebär det då att bilen bara växlar ner så fort jag gasar på? så att jag måste trycka gasen i botten för att känna polestar effekten? Eller känner man skillnad i lite aktiv vardagskörning också?

Nu hoppas jag på många svar från D5 ägare som vittnar om en otrolig skillnad och att hela forumet instämmer i att det inte finns några nackdelar och min oro är obefogad. :D
Har 205-225 hk motorn. Stor skillnad i bottenvridet. Mycket smidigare körning.

Har vänt mig när jag accelererar att låta lådan göra lock-up och sedan gasa så mycket det går utan att lådan växlar. Det ger bra acceleration och känns väldigt obesvärad jämnfört med gamla mjukvaran.

Har för mig att turbon spooler lite snabbare också, dvs bättre respons.

Men absolut störst skillnad vid lågt varv när den lilla turbon är aktiv.

Dock är mellanregistern också märkbart bättre. Tex när du gasar fullt och lådan växlar - när nästa växeln kommer känns det som att accelerationen fortsätter lika kraftigt.

Nu var det inte "gamla" D5 som skillnaden på effekt med Polestar gällde, det var nya D5:an.
org 215 efter 230 hk.
Det är två väldigt olika motorer.
Det är inte så stor skillnad. Har också en xc60 med 185-205 hk d5. Där är stor skillnad.

Med 205 hk modellen var redan dubbel-turbo och piezo spridare infört så 215 hk modellen är väl småsaker uppdaterade - kanske bara software.
av Johannnes
XC90_Executive skrev:Kör dagligen D5 aut utan polestar och min XC60 D5 aut MY15 har polestar. Tycker defintivt att det är skillnad, inget snack om saken! :-)-)

Vad skönt att höra att det är skillnad. Nu vet jag att jag ska defenitivt ha Polestar, synd att Mechanum inte finns i Stockholm. Får se om Bilia kan prismatcha!!
Användarvisningsbild
av crumpets
Tveksamt :( Jag försökte ställa bilia mot upplands motor men ingen av dem ville pruta en krona ens på polestar i somras.
av Johannnes
crumpets skrev:Tveksamt :( Jag försökte ställa bilia mot upplands motor men ingen av dem ville pruta en krona ens på polestar i somras.
Typiskt, ska prata med min säljare för att se vad han kan göra på Bilia!! Återkommer med svar på hur det gått.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300[…]

V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300

Jag hade ett skumt fel på min V70 D3-11 vid […]