Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:
corzair skrev:Alla Biltester avgörs av vilket bilmärke som är villigt att pytsa in mest reklampengar vid just det tillfället.
Så är det faktiskt inte. Jag har jobbat med flera stora, seriösa dagstidningar och det finns inte en chans i världen att annonsavdelningen kan påverka den redaktionella delen.

För mindre tidningar, tidningar under ekonomisk press eller gratistidningar kan det vara annorlunda!
Per
Glömde tillägga att det där är vad jag tror.
Har svårt att tro att det är en slump när jag läste, Ams eller teknikensvärlds test med "skogsmullar", xc70 audi allroad, subaru och någon mer. I vilket fall så vann audin överlägset och någon månad senare släpper aftonbladet samma test, med samma bilar, man ser att dom fotat på samma ställen och där vann xc70 överlägset. Slump?
bem skrev:
corzair skrev:Alla Biltester avgörs av vilket bilmärke som är villigt att pytsa in mest reklampengar vid just det tillfället.
Vi får väl hoppas så inte är fallet men omedvetet kan man ju vrida till resultatet lite så det blir nån poäng hit och dit som gör att en viss bil "vinner" om än knappt. Vi Bilägare är väl en av de få som har långteststall dvs bilar de behåller och kör med under flera år och rapporterar regelbundet hur det går med bilarna. De har en V70 II 2.0F 2008 som de köpte in ny och har kvar än i långtidstest.
Tester må vara mer eller mindre bra men detta forum jagrullar går inte av för hackor, här avslöjas ibland ganska brutalt brister på olika Volvomodeller och årgångar av användare. Visst får man ta en del med en nypa salt men man får veta mycket matnyttigt genom att läsa inlägg här, tycker jag.
/Bo
Jag har spenderat några timmar på diverse forum och min erfarenhet är att man inte vågar köpa någon bil när man väl börjar läsa på forum.
Volvo trasslar in generatorremmen i kamremmen med motoras som följd.
Bmw havererar kamkedjesträckaren.
Mercedes är den kamaxel som havererar va?
Audi/vw är det inte ras i lådan så är det väl spontana motorhaverier.
Porsche blir utan smörjning i motorn och även där var det väl strul med kamaxel eller om det var balansaxel.

Frågan är ju vilken bil/märke man vågar köpa?
perhall skrev:Intressant det här med olika perspektiv i tester. I svenska ams kommer Volvo ofta dåligt till medan Audi och BMW vinner, gäller även begagnattest (och även för modeller där man vet att Audi/BMW har problem). I Aftonbladet, Expressen och Vi Bilägare vinner nästan alltid Volvo.
PH
Nja, senast när ams testade V70 med nya vea-motorn, D4 aut, mot 3-serien, A4, Mazda6 och VW Passat så vann V70.
Audi A4 2,0 TDI Avant kom sist. :)
corzair skrev:
Märkligt test, vann v70 på rymligare interiör eller?
Finns även en Teknikens Värld test, nr 6 2014, där V70 T5 (nya VEA motorn) Momentum Automat vann över BMW 5281 Touring Automat.

De utsåg 3 bilar till Bäst i test då de testade bilarna låg i olika storleks- och prisklasser.

V70 T5 Momentum Automat
BMW 528i Touring Automat

Seat Leon 1,2 TSI 105hk ST Kombi Style
Dacia Logan MCV 0,9 TCe Lauréate

Renault Clio TCe 90 Sport Tourer
Nissan Note 1,2 DIG-S Tekna

I storbilsklassen, poäng:
(kommentarerna utlämnas, den som vill veta får kolla i Teknikens Värld nr 6 2014)

Köregenskaper
V70 - 8
528i - 9

Körsmidighet
V70 - 7
528i - 6

Motor/Kraftöverföring
V70 - 9
528i - 9

Utrymmen
V70 - 9
528i - 8

Komfort
V70 - 9
528i - 9

Användarvänlighet
V70 - 8
528i - 8

Att köpa
V70 - 5
528i - 4

Att äga
V70 - 5
528i - 4

Säkerhet
V70 - 9
528i - 8

Miljö
V70 - 5
528i - 4

Summa:
V70: 74/100
528i: 69/100

Sammanfattningvis ansågs V70 vinna på bättre ekonomi (100 000 billigare än BMW:n), bättre lastutrymme, VEA motorn som är en pärla som väl kan jämföras med BMW-motorn, i utrustningväg tar även V70 hem spelet. BMW:n ansågs vara en underbar bil, speciellt på lågturer anses den ha övertag, men med det höga priset blir värdeminskningen hög med hög milkostnad och det hjälper inte mycket att service är gratis i 3 år, lika praktisk och lastvänlig som V70 är den heller inte och storleken är ett aber när den skall parkeras.

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Nu kostar ju BMW och Audi, och Merca, lika mycket som Volvo så kanske en hel del människor tänker om inkl. journalister.

Om man frågar en informations-/Pr-chef på nåt bilföretag kan det låta så här: "Vi bjöd fyra journalister till marbella för provkörning, de fick åka business class och fick femrätters middag, sen sågar de bilen! Fy vad oförskämt!"

Tror ni verkligen Håkan Matson skulle hylla en bil för att märket annonserar i DI? Nej, han har integritet.
Per
corzair skrev:
DonNicce skrev: Nja, senast när ams testade V70 med nya vea-motorn, D4 aut, mot 3-serien, A4, Mazda6 och VW Passat så vann V70.
Audi A4 2,0 TDI Avant kom sist. :)
Märkligt test, vann v70 på rymligare interiör eller?
Har nu hittat den gamla tidningen. Testet var i 1/2014.

V70 kom bara halvbra till på kupéutrymme. Mazda6 fick bäst betyg. V70 delade med Passat.
V70 tog flest poäng i delmomenten drivlina, sittkomfort, fjädring, buller, säkerhet, kvalitetskänsla.
Summeringen tog upp att facelift och nya VEA-motorn med åttastegad automat lyft V70. En lättare fyra i fronten, än gamla tunga dieselfemman, gjorde också bilen roligare att köra på småvägar än tidigare.
Senast redigerad av 1 DonNicce, redigerad totalt 0 gånger.
perhall skrev:Nu kostar ju BMW och Audi, och Merca, lika mycket som Volvo så kanske en hel del människor tänker om inkl. journalister.
Visst har tyskarna sjunkit i pris, men jag vet ändå inte om jag kan hålla med om att de ligger på samma nivå som Volvo. Diverse kampanjer och rabatter har krympt avståndet, men jag tycker fortfarande att så fort man plockar på lite utrustning så blir det snabbt en markant skillnad igen.

Kommer man från Volvo och är van vid läder, automat, lite större stereo, större fälgar och kanske navigation och t.ex Driver Support-paketet så har du snabbt som attan plussat en hundring på en BMW. Hade det inte varit för att folk (inkl. mig själv) helt plötsligt klarar sig utan både det ena och andra om det är vad som krävs för att klämma in en tysk i kalkylen så tror jag inte BMW m.fl hade tagit lika många kunder från Volvo som man gör idag.

Ska bli spännande att se vad en motsvarande Summum-utrustad C 220 CDI kombi med automat och metallic landar på i pris senare i höst, spelar Mercedes sina kort rätt kan man nog plocka en hel del från V60!
Det finns ju lite olika saker att fundera på när man väljer bil, det är inte bara priset eller vad olika tidningar tycker som styr.
Vilka bilmärken krocktestar A-stolparna/taket? En älg på 200-500 kg i taket mosar taket och de i framsätena.
Med tvåhjulsdrift vilket är bäst, fram eller bakhjulsdrift? Fullgas vid en omkörning vid svartis med fwd så blinkar antispinnlampan, med rwd så är helt plötsligt bakdelen framför fronten fast antispinnlampan blinkar.
Eller vilka bilmärken konstruerar bilen efter Euro NCAP tester, och vilka konstruerar efter äkta krocksäkerhet?
För mig är valet enkelt vad än Aftonbladet tycker, jag väljer Volvo, jag behöver inte imponera på grannarna.
perhall skrev:Nu kostar ju BMW och Audi, och Merca, lika mycket som Volvo så kanske en hel del människor tänker om inkl. journalister.

Om man frågar en informations-/Pr-chef på nåt bilföretag kan det låta så här: "Vi bjöd fyra journalister till marbella för provkörning, de fick åka business class och fick femrätters middag, sen sågar de bilen! Fy vad oförskämt!"

Tror ni verkligen Håkan Matson skulle hylla en bil för att märket annonserar i DI? Nej, han har integritet.
Per
Nej, jag tror också Matson och de allra flesta redaktionellt anställda har integritet. Däremot finns nu en trend att media, som ett led att spara kostnader, lägger ner sina motorredaktioner och köper in reportage från frilansande skribenter. Dessa skribenter litar jag inte lika fullt mycket på. Att det förekommer "förmåner" för att skriva något som publiceras för många läsare är en dåligt bevarad hemlighet...
Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Volv[…]

Gjort lackrengöring mm så nu är de[…]