Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
blundahl skrev:Tack igen bem för dom beskrivande bilderna :P
Har du fått stenskott och rost på din bil och hur har du löst det isåfall :D
Inga stenskott än på min V70 MY14 som bara 2,5 mån gammal än.

Jag funderar på om detta kunde vara nåt att använda?

http://stenskottsfilm.se/stenskottsfilm ... /universal

Rutan på en V70 II är nästan 130 cm bred, så då finge man köpa det paketet 200 cm x 30 cm.
På specifikationen står det 5-7 års livslängd.

/Bo
av mattish
Men det är en åverkan på lacken iaf... Att ett stegskott rostar är inget konstigt. Det är därför man ska gå igenom sin bil och bättra lacken där det finns stenskott, dock INGEN ursäkt till att dom försämrat konstruktionen.

Det märket jag kommer ifrån fixar rost och galvblåsor utan åtverkan.. Blir fullt med bulor där lacken tillsist spricker.. På 2 år gamla bilar dessutom.. Man ska akta sig för VAG bilar!

Hade en Avensis som även den hade samma problem med rost på främre delen av taket där stenskotten slagit till..
av Droopy
mattish skrev:Men det är en åverkan på lacken iaf... Att ett stegskott rostar är inget konstigt. Det är därför man ska gå igenom sin bil och bättra lacken där det finns stenskott, dock INGEN ursäkt till att dom försämrat konstruktionen.

Det märket jag kommer ifrån fixar rost och galvblåsor utan åtverkan.. Blir fullt med bulor där lacken tillsist spricker.. På 2 år gamla bilar dessutom.. Man ska akta sig för VAG bilar!

Hade en Avensis som även den hade samma problem med rost på främre delen av taket där stenskotten slagit till..
Lite skillnad på Audi och Volvo då det gäller lacken, Audi har ju haft galvsläpp i tio år snart, jag har sett det mer el mindre på alla våra tjänstebilar.
Hade massvis med stenskott på min gamla V70 och inte hade jag lagt igen ett enda och det rostade ingenting på de 5år jag hade bilen.

bilen var vinröd och det blev små vita prickar efter stenskotten, förmodar att det var grundfärgen man så, men det började då aldrig att rosta i dom.

Det värsta jag vet är att dutta runt med ett lackstift, då har jag helre ett stenskott, men det kanske är ett måste numera att lägga i dom.
Huven är alu, bagageluckan tror jag är plast och karossen är galvad förutom taket då som verkar vara plåtrent under lacken och grund.

Rostskyddsgarantin gäller bara genomrostning, såg att någon nämde 12års rostskyddsgar.
Användarvisningsbild
av xerent
Samma sak här. Lackeraren har bättrat på en aning. Att sätta dit en gummilist verkar helt klart intressant.

Jag har fått ett stenskott i en (silver) rail, förresten. Undrar om det kan börja rosta i den? :D
Användarvisningsbild
av bem
xrent,
Rails på V70 har så länge jag haft V70 (i 16 år) varit i aluminium, så där kan du nog känna dig lugn (men aluminium kan i och för sig vitrosta men det skall nog mycket till om du tvättar bilen regelbundet att få det). Har en V70 MY14 idag.

/Bo
av Gourmand
Att bilar får stenskott får anses normalt och har inget med bilens konstruktion att göra. Vissa bilar är pga bättre än andra, tex Volvo tack vare bättre grundlack. Vill man vara pedant, så är lackfilm (som beskrivs ovan) utmärkt. Jag har folierat min Citroen C5 med detta på utvalda delar (fronten) och min "gamla" V50 ser fortfarande ut som ny pga detta. Billigt, enkelt och bra
Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]

Är det någon som kan beskriva exakt var[…]

HVO 100

och varför kör ni ens på HVO 100?[…]