Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nyligen haft liknande problem med min 2.0F Lämnade in den på Volvo och dem tyckte att spridarna skulle bytas samt bränslefilter/soppapump (sitter tydligen ihop på tidiga modeller) Detta ville dem ha 15 papp för! Plockade hem bilen och rev ur spridarna själv och körde dem i en ultraljudstvätt (finns att köpa på Kjell för typ 500 ) Tryckte tillbaka grejerna och nu går den som den ska igen. Ingen ryckig gång, inga felkoder och lägre soppaförbrukning :-) Finns rätt mycket att läsa om rengöring av spridare på nätet för den som är intresserad och även firmor som gör ren spridare. Är tydligen vanligt att spridarna man köper från skroten behöver göras ren innan montering då dem inte mår så bra av att ligga på hyllan.
ok . . men jag köpte min nya , den går ej ryckigt nu mer , men motorlampan lyser till å från , , börjar tro att det är lamda som bråkar , 1600kr för en nya på volvo. å där sitter väll 2 st på den. . .
Visserligen gäller de min gamla 855. Men på den gick en vacumslang till insuget sönder. Detta resulterade i att den drog tjuvluft, detta i sin tur gjorde att lambdasonden fick spel och satte fel kod på avgasvärdena, dvs motorlampan tändes. Har den satt några nya felkoder, nu när motorlampan lyser igen?
Volvo v70 2,0F - ryckig gång och felkod P2008

Min årsmodell -10
Ja då har jag också fått samma problem som flera felkod P2008.
Jag har först gjort rent spjällmotor med en speciell köpt spray.
Den gick bättre men lampan slocknade inte så släckte lampan själv.
Efter ett par dagar tändes lampan igen.
Då gjorde jag som tidigare kommentar att byta magnetventilerna 31375551 (709:- på upplandsmotor)
Bilen går renare nu efter det bytet. Dock släcktes inte lampan efter en tur på 5km.
Så släckte nu lampan själv och får se om det funkar?
Bilen har gjort stora servicen vid 12000mil då tändstift o annat gjordes.
Så borde inte vara tändstiften.
Någon som vet något mer bra nyttig info?

Tacksam för svar!
Mange200 skrev:Volvo v70 2,0F - ryckig gång och felkod P2008

Min årsmodell -10
Ja då har jag också fått samma problem som flera felkod P2008.
Jag har först gjort rent spjällmotor med en speciell köpt spray.
Den gick bättre men lampan slocknade inte så släckte lampan själv.
Efter ett par dagar tändes lampan igen.
Då gjorde jag som tidigare kommentar att byta magnetventilerna 31375551 (709:- på upplandsmotor)
Bilen går renare nu efter det bytet. Dock släcktes inte lampan efter en tur på 5km.
Så släckte nu lampan själv och får se om det funkar?
Bilen har gjort stora servicen vid 12000mil då tändstift o annat gjordes.
Så borde inte vara tändstiften.
Någon som vet något mer bra nyttig info?

Tacksam för svar!
Har samma problem själv. Orolig tomgång, smårycker.
Felkod: ECM-2008, felaktig signal.
Motorlampan tänd permanent numera. Innan var det intermittent.
Har inte bytt magnetventilerna ännu.

Jag undrar hur det har gått för dig sen du skrev inlägget?

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]