Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Menar ni verkligen den här Ford-motorn som ju bara funnits i knappt tre år eller någon av de Ford-motorer som funnits betydligt längre (t ex 2,0/F 145 hk)...? Har trott att denna Ford EcoTec håller bra, den sitter ju i jättemånga Fordar, men såklart kan man bli orolig över hög litereffekt, ny konstruktion och tung bil...
PH
MattiasD skrev:Hyser heller inga stora hopp om min Volvoverkstad heller. Lyckligtvis har jag bara haft med dom att göra vid service och mindre skönhetsfel.

Jag blir lite nyfiken; hur långt har din bil rullat? Jag har inte hört om några större problem kring T4/T4F motorn men samtidigt är ju långmilarna få (eller inga alls). Så man blir ju lite oroad av en sån här tråd, men håll oss uppdaterade bara så.. :wink:

2400mil.
Droopy skrev:Väl hemma såg jag hur det tokrök ur avgasröret och bilen stank mer el mindre någon blandning av bränd glykol/brända lameller.
Tokrök och lukt av bränd glykol tyder ju på att toppackningen gått. Om nu inte toppen fått en spricka.

En relativt enkel sak om det är packningen att fixa, tyvärr plågade du ju hem bilen, kollegan gjorde också detta med svåra följdskador i motorn då glykolen ställer till mycket på fel ställen. Några droppar glykol i motorolja gjorde tex att den smörjande förmågan nästan helt försvann så vev o ramlager blev helt slut den lilla sträckan han körde hem.
VolvoB20 skrev:
Droopy skrev:Väl hemma såg jag hur det tokrök ur avgasröret och bilen stank mer el mindre någon blandning av bränd glykol/brända lameller.
Tokrök och lukt av bränd glykol tyder ju på att toppackningen gått. Om nu inte toppen fått en spricka.

En relativt enkel sak om det är packningen att fixa, tyvärr plågade du ju hem bilen, kollegan gjorde också detta med svåra följdskador i motorn då glykolen ställer till mycket på fel ställen. Några droppar glykol i motorolja gjorde tex att den smörjande förmågan nästan helt försvann så vev o ramlad blev helt slut den lilla sträckan han körde hem.

Jag struntar fullständigt i om jag plågat bilen el ej, har man 2 små barn i bilen stannar man inte en mörk kväll på en avsides väg utan belysning och inväntar assistans, det tog nästan 2timmar innan de hade kommit och bärgat bilen och lämnat en hyrbil.

Ska tillägga att assistans först undrade om jag kunde köra bilen tll verkstaden själv dagen därpå, iom att den ju fortfarande var körbar och att det var jag själv som sa att det tror jag inte blir så bra, skicka en bärgare.

Jag är mer nyfiken på vad som skett med motorn, sedan struntar jag ju fullständigt i om de så ska byta halva bilen innan de får ordningen på den igen.
MattiasD skrev:Hyser heller inga stora hopp om min Volvoverkstad heller. Lyckligtvis har jag bara haft med dom att göra vid service och mindre skönhetsfel.

Jag blir lite nyfiken; hur långt har din bil rullat? Jag har inte hört om några större problem kring T4/T4F motorn men samtidigt är ju långmilarna få (eller inga alls). Så man blir ju lite oroad av en sån här tråd, men håll oss uppdaterade bara så.. :wink:
Finns faktiskt en långmilare här. En T4 (utan F) MY11 som gått 18000+ mil. Men minns inte vem det är. Den verkar gå bra iaf...
PH
LeifA skrev:Denna motor är väl Fordmotorn som sitter i bla Focus, och spridare är ett känt problem på de motorerna. De lite äldre Ford med den motorn säger de själva att man absolut inte ska köra på etanol för de tål de inte.
Är det skillnad på de motorer, av den typen, som sitter i Ford eller Volvo? Jag har åtminstone kört en 1,8F 5.700 mil på enbart E85 utan några som helst problem. Och jag har läst här de som kört ännu längre. Detta att man skall exempelvis växeltanka tar mekar till då de inte kan hitta på något annat. Att spridarna pajade för några år seedan berodde ju på svavelhalten i bränslet. Men det är tillrättat för länge sedan

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]