Självklart kan du byte styrenheten men den måste få programvara för att funka den kommer tom så att säga
Men varför inte lagat felet du har på felkoden du anger???
Att "bara" byta komponenter utan felsökning så blir ingen glad
Felkoden är satt av en anledning följ felkoderna först Löser oftast problemet...
Sedan finns det självklart extremfall
I ditt fall så låter det som du har träffat verkstäder som lider av Inkompetens
Jag ogillar när folk kommer i kläm pga okunskap i alla lägen oavsett vilket område/yrke det gäller
och i dagen verkstäder så vill man att alla skall kunna allt och detta fattar väl man att det inte funkar varje individ är bra på "sin" sak spetskompetens inom det man brinner för
Felkod Från tidigare inlägg :
B1D3392 säger ju att det kan vara dessa fel:
Fel på bränsletillförsel.(luft?, läckage?)
Defekt bränslesystem.
Defekt bränsletillförsel
Förtäppt luftintag
Felaktig "flame sensor"
När denna felkoden finns så är följande fel vanliga.....
Fel på bränsletillförsel.(luft?, läckage?) :: Luftläckage slangklämmor "dåligt" klämda vid bränslepump (4 st) Pumpen sitter ovanför bakvagnen man ser att klämman är sned/otillräckligt klämd ( engångsklämma)
Defekt bränslesystem./ bränsletillförsel :: Anslutningen till dykröret i tanken drar tjuvluft syns lättas då sugröret är någon "ovalt" om man kollar noga
Då det är detta fel kan den funka Ok vid 5-10 + grader men vid - grader kass
Testas lättast genom att låta bilen stå inne i värme och man kyler tempgivaren som sitter under V backspegel när tempen är under 15+ så går värmaren att starta Går den då men inte om den stått ute över natten i - grader kolla dykröret
Förtäppt luftintag.. Ofta fullt med löv innanför innerskärmen så att värmaren inte får någon luft
Felaktig "flame sensor"... Förekommer oftast då det vart dåligt med luft till värmaren tex löv då den går fett och sensorn får en beläggning/skadas
Jag skulle börjat att kolla på detta innan jag byter styrenheten....
För att kolla dykröret måste tanken lossas från bilen då dykröret sitter i tankarmaturen och det finns ingen service lucka i golvet under sätet
Tänk då på att ha lite soppa i tanken så du slipper betala för tömning av tanken innan den demonteras
Det är ju en del saker du kan kolla själv utan att behöva lämna in bilen gör detta före nästa verkstads besök skriv här vad du kommer fram till Så kanske jag kan komma med fler tips
Värmaren är i alla fall en STOR anledning till att jag kör Diesel.....
Varm fru = Nöjd fru=
//Goose