Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sceptic
Rådlös skrev:Som sagt, glykolens färg har inte den minsta betydelse. Det enda man skall kontrollera är om det är Etylenglykol eller Propylenglykol. Etylenglykol är den dominerande produkten på marknaden. Propylenglykol finns, men är tämligen ovanlig. Läs på förpackningarna vad flaskorna/dunken innehåller. Strunta i vilken färg det är. Den har ingen betydelse.
Då är det väl kanske lättast att välja Volvos egen (gröna) glykol kan jag tycka :wink:
av Rådlös
Antag att Volvo byter leverantör om någon månad. Det har hänt förut. Och antag att det då blir en annan färg. Den som då inte är informerad om detta, kommer ju att bli minst sagt förvirrad.

Och Periodare: Jag är inte moderator eller liknande, men säger ändå välkommen! Det inlägget plus många andra trådar i ämnet finns redan på forumet. Vi har skrivit massor om detta, men frågan återkommer med jämna mellanrum. Därför är det bra att du repeterar informationen till dom som eventuellt har missat den.
av Rådlös
Perin: Det blir brun grumlig vätska om du blandar etylenglykol med propylenglykol. Det finns också risk för slamproppar i det läget, enligt rykten. I ett sådant läge skulle jag också backa ur en tilltänkt affär, men det skulle ju i så fall bero på att jag visste att någon har blandat två olika glykolsorter.
Färgen är som sagt tillsatt efteråt och har ingen mer funktion än att varna för gift. Därför har färgerna, enkla eller blandade, ingen påverkan så länge man har enbart etylenglykol eller enbart propylenglykol. Ren glykol är för övrigt färglös.
av volvo i norr
Läste igenom artikeln som "periodare" bifogat. Intressant men en aning mkt att hålla koll på.
Som jag tolkar artikeln så kan Volvo hälla i (HOAT) glykol i de nya bilarna (svagt gulaktig). ÅF rekommenderar den gröna, Volvo original. Det är en IAT produkt.
Längre ner i läsningen står tydligt att IAT ska ej blandas med HOAT. Till slut vet man varken ut eller in.
Användarvisningsbild
av Sceptic
volvo i norr skrev:Läste igenom artikeln som "periodare" bifogat. Intressant men en aning mkt att hålla koll på.
Som jag tolkar artikeln så kan Volvo hälla i (HOAT) glykol i de nya bilarna (svagt gulaktig). ÅF rekommenderar den gröna, Volvo original. Det är en IAT produkt.
Längre ner i läsningen står tydligt att IAT ska ej blandas med HOAT. Till slut vet man varken ut eller in.
Om det stämmer så är det ju minst sagt förvirrande. Jag trodde naturligtvis att Volvo använde samma glykol (Volvo original, grön) som finns hos återförsäljarna.
av LarsN
Mycket läsvärt i den artikeln.
Men som någon nämt i en tidigare tråd: Fyll på med Peak Glykol (Finns på Mekonomen) den är blandbar med alla sorter så toppa upp det du har i glykolväg i bilen med den. Den påverkar inte färgen heller på det du har i nu heller. Många verkstäder använder peak just pga att det är omöjligt att veta vad kunden haft i kylaren oavsett färg.
Lycka till!
av Rådlös
Den artikeln som Periodare har länkat till är upplysande och bra. Men det framgår "mellan raderna" att det är en ursprungligen amerikansk artikel som har blivit översatt. Det talas lite om "Super, extra, värstingglykol" och det är vi kanske inte alltid så vana vi här i Sverige. Dom kanske finns i handeln, men troligen då till ett högre pris?

Sceptic: Jag kan berätta för dig att Volvo Penta sålde för några år sedan en "standardprodukt" alltså vanlig etylenglykol. Den var röd! I dag har dom två sorter på sitt sortiment. Dels en vanlig, vars färg jag inte lyckades få fram efter en ostrukturerad sökning. Sedan har dom en gul, som dom påpekar att den "Får inte blandas med annan glykol!" Utan att ha undersökt närmare, skulle jag gissa på att det handlar om propylenglykol? Då kan jag tillägga att jag har sett gul etylenglykol på bl.a Biltema och Ö&B.
(Jag har varit båtägare tidigare, men har ett visst intresse fortfarande och försöker följa med lite grand)

Vill man undersöka mer om det här så skall alla som säljer en sådan här produkt kunna ge ett Produktdatablad och ett Säkerhetsdatablad. Många, dom flesta bensinbolag, har detta på sina hemsidor, för det är ju lättare att visa upp det på internet än att dela ut till alla kunder i butiken. Hursomhelst, där kan man få veta vilken färg det är på produkten bl.a.
Många fordonsägare går i den tron att det finns en färgkod för dom två glykolerna, etylenglykol och propylenglykol. Även jag trodde så tidigare. Ända tills jag började undersöka det här med färger. Det framstog tämligen klart i ett tidigt skede att någon gällande färgkod inte existerar. Jag skrev till flera bensinbolag och några tillverkare. Det var inte alla som svarade. Någon sa bara att "Våran glykol är blå!". OK-Q8 var lite mer serviceinriktad och berättade just det här med att blanda dom båda sorterna inte var så lyckat. Det blir en brun slamsörja, fick jag veta där. Hur man skulle skilja dom båda åt, var det ingen som visste. Jag skrev även till Kemikalieinspektionen och fick ett svar så småningom. Någon högt uppsatt, han var faktiskt jurist, svarade att han insåg problemet, men hade ingen lösning på det. Jag skrev t.o.m till dåvarande industriministern, men fick till svar att "Hon hade inte tid med sådant!"

På senare tid har jag fått veta hur man tar reda på vilken sorts glykol man har i en "okänd" kylare. Det var en bekant i periferin som var kemilärare som berättade hur man skulle kunna göra. Det krävs lite enklare laboratorieutrustning och just några produktdatablad, som jag nämnde tidigare. Lite söligt och omständigt, så vi tar det en annan gång.

Summan av allt det här: Bry er inte om färgen. Det kan vara vilken färg som helst och saknar betydelse. Även dom två olika glykolsorterna kan ha samma färg. Läs i stället på förpackningen och följ det som står där!
Användarvisningsbild
av Sceptic
Förvirrande är bara förnamnet. Jag hade nyligen bilen inne på Bilia för ett smärre läckage av just kylarvatten (garantiärende) där en o-ring inte var helt tät. De skickade med 1 liter av Volvos originalglykol (den som säljs hos återförsäljarna, och ja...den är grön) utifall nivån skulle sjunka pga vakuum så jag utgår från att åtminstone Bilia använder just den glykolen.

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]