Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan bara hålla med. Jag tycker dessutom bilen känns betydligt piggare än vad effektsiffrorna uppger. Innan jag köpte denna provkörde jag flera 2.4D manuella och de kändes slöare samt att växellådan i dessa hade en känsla som jag närmast kan likna vid att stå i Globen och vifta med en pinne. ;)
I denna bilen så känns lådan väldigt distinkt och stabil, trots eller tack vare att det är en Fordlåda. :)

Jag har också en Momentum förresten.

oapelmo skrev:
Tottoman skrev: Hur trivs du annars med bilen då? Vi har ju en ganska ovanlig modell du och jag, det är inte ofta man ser en 2.0d tycker jag...
I övrigt mycket nöjd med bilen! Bytte in en MB A-klass 160 cdi 2008 efter cirka 2,5 års körning. Har tidigare haft SAAB 9-3 nya och gamla mod och innan dess en Porsche 924. Har aldrig på långa vägar :) kört en bil med så god komfort, som känns så solid och säker. Mycket nöjd med motorn som ger ett mycket bra vrid för sina 136 hästar. Har för övrigt en momentum med all utrustning.
Verkar som jag hade oflyt med köpet av denna v70. Har nu uppkommit ännu ett missljud. Vet inte om detta kan vara relaterat till det förra (v.g. se ovan). Ljudet uppkom idag och är tydligast i stadskörning. Det är mer eller mindre konstant "sjungande" ljud som följer varvtalet, tydligast upp till 70 km/h där det avtar något. Ljudet blir särskilt starkt vid krypkörning på ettan (där det också kan "skorra") och hörs även utåt. Någon som har en aning om vad detta kan vara?
Här kommer lite kort uppdatering efter att ha hämtat ut bilen från Volvo idag.

Visade sig att det vinande ljudet berodde på för liten mängd olja i servon. Fylldes på och därefter var ljudet borta. Är detta inte ett slutet system? Får man räkna med påfyll lite då och då??

Passade också på att få bytt reglaget ("snurrhjulet") till färddatorn som givit upp. Enligt mekanikern lägger den ofta av om den används för sällan.

Testade bilen med full gas på 4-6 växel helt utan vibrationer. Att byta svänghjul gjorde tydligen susen!

Skönt att få det hela ordnat på garanti.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]