Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kort sagt (Har kört D2 2012 och äger en 2.4d 2010, båda manuella):

Spelar pengarna ingen större roll: Shoot! Så mycket mer bil vid alla tillfällen förutom stillastående, nedförsbackar och jämn fart.
jpennerb skrev:Det är precis det jag menar. Dragvikten för en D2 är på tok för liten om man har hyfsat modern svensk husvagn. Ne några 1600kg på krogen med en D2 skulle jag inte rekommendera. Drar själv vagn med min bil på 1600kg och det räcker till, polar 540 MY12. Som sagt det är ingen speciellt stor vagn. Men åker man med en pappkartong bakom sig typ HOBBY eller liknande så väger dom mindre :lol:
Du menar säkert en Polar 520 eller 560 för någon 540 av MY12 finns väl inte ?:-/
Att beskriva en bils merförbrukning med 1 dl/mil mil som försumbar leder fel. Om D2-motorn är fullt tillräcklig för vardagskörning, så ger ju inte en större och starkare motor något mervärde mer än som "nyhetens behag". Den törstigare bilen får, utöver högre bränslenota väsentligt högre årlig fordonsskatt, oftast dyrare försäkring, oftast högre servicekostnader och definitivt inte ett högre värde, när den ska säljas efter 13 års brukande. Att sen blanda in åbäkiga nordiska husvagnar, som har växt i såväl vikt, längd och bredd de senaste 10-15 åren är en diskussion för sig. Den utvecklingen är lika dum som övermotoriserade bruksbilar som V70 och avsaknad av framtidstänkande - det finns ju en anledning till att Polar, Solifer, Cabby m.fl. har stora problem just nu. De försöker ju att ta in smidigare och lättare kontinentalvagnar och sälja under eget namn, för att överleva.
Vad härligt det måste vara att själv kunna avgöra vad som är tillräckligt för andra. Själv anser jag mig bara ha självinsikt nog att skriva vad som är tillräckligt för mig själv och låta andra bestämma men det verkar ju vara fel sätt.
Varför överhuvudtaget använda ordet "tillräckligt"?

Krasst sett så är 90% av bilkostnaden på en välutrustad Volvo inom "vill ha" området.

Det finns synnerligen prisvärda begagnade småbilar som löser transportbehovet. Jag vill inte ha en sådan, och väljer därmed en Volvo. Jag har inget behov av att rationellt försvara det. Det räcker för mig att jag "vill ha" en Volvo.
Gourmand skrev:Att sen blanda in åbäkiga nordiska husvagnar, som har växt i såväl vikt, längd och bredd de senaste 10-15 åren är en diskussion för sig.
Jag drar en lagom stor tysk vagn. Den väger ändå 1600 kg. Men visst har vagnarna blivit större. Det har ju bilarna också, utom då en del sådana här snålbilar, så bilarna klarar bra av att dra dem, och det lite större vagnarna är förstås bättre att bo i. Min vagn är ändå inte alls extrem, en 560 bara.
Men det finns ju bilar till alla sorters folk, och folk till allt, som man brukar säga. När jag köpte bil senast prioriterade jag först och främst att den skulle vara en bra dragbil. Inte för att jag kör omkring med husvagnen jämt och ständigt (fast i snitt har jag släpfordon kopplat minst en gång i veckan), utan för att en bil som fungerar bra som dragbil också fungerar bra som vardagsbil. Jag ville dessutom ha en kombimodell, eftersom tidigare sedanägande ledde till en kombi också, så nu fick det bli en kombi istället, så jag kunde minska lite på fordonsflottan. Därför biter argument som att en snålbil har lägre skatt och så vidare inte på mig. Jag har som sagt försökt, men när man då istället måste ha två bilar så blir inte skatter och försäkringar ett skvatt billigare.
Bilutvecklingen har ändå gjort att förbrukningen inte är högre än vad den var innan, trots att bilen är högre, 400 kg tyngre, har lika stark motor men automatlåda och fyrhjulsdrift. Dessutom har jag inte behövt hjälp av hjullastare eller traktor än.
Bosse112233 skrev:Tack för svaren. Intressant att veta vad andra tycker, men jag bytte och la 40000 emellan för jag tyckte det var värt det. Innan bilbytet så tittade jag vad d2an tatt på blandad körning enligt färddatorn, och det var 0,62 l milen på 10 mil, efter bytet och ca 25 körda mil hade d5an tatt 0,63 l på 10 mil. Och det var ju inte så stor skillnad på en bil som har 100 hk mer än d2an plus att den här d5an har mycket mer utrustning, som t,ex elinfällbara backspeglar, bättre stereo, navigator, fjärrstyrd bagagelucka, parkeringssensorer både fram och bak m,m. Och på hemvägen på motorvägen så upptäckte jag ännu fler fördelar, när vi närmade oss en framförvarande bil sänkte sig farten automatiskt och anpassade farten efter farten på den framförvarande bilen. Lite senare närmade vi oss en bilkö med stillastående bilar, när vi närmade oss bilkön stannade d5an automatiskt ca 2 meter från den framförvarande bilen, när sedan bilkön började röra sig efter en stund så var det bara att trycka till på gaspedalen så startade den igen. Sen en annan sak som är bra med den här d5an som jag inte vet om d2an har är att man kan lägga in en app på mobiltelefonen och via den bl,a ställa in stopptiden för parkeringsvärmaren. Javisst är d5an dyrare att äga än d2an, men slår man ut den merkostnaden på 10 år så blir det nog inte så många tusen mer per år om man jämför prisskillnaden på de här 2 bilarna.
Bara att gratulera till den nya bilen,hade också gort det bytet

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]