berrabus skrev:Hakan975 skrev:* Underhållsbränna värmaren under sommarmånaderna <- Undvika värmarproblem
Varför måste man göra det?
Går det att köra den om det är över +5 degC ute?
berrabus,
Så här står det i handboken till min V70 D3 2014:
"Om yttertemperaturen överstiger 15°C kan den
bränsledrivna värmaren inte startas.
Vid –5°C eller lägre är värmarens maximala gångtid 50 minuter"
Och "Vid direktstart av värmaren kommer den att vara aktiverad i 50 minuter" (om du inte manuellt stänger av den dessförinnan).
Och "I bilar med dieselmotorer är en bränsledriven
extravärmare monterad.
Värmaren startar automatiskt när extra värme behövs då motorn är igång.
Värmaren stängs av automatiskt när rätt temperatur uppnåtts eller när motorn stängs av.
Extravärmarens automatiska startsekvens kan stängas av om så önskas.
Om extravärmaren är kompletterad med
tidursfunktion, kan den användas som en bränsledriven kupévärmare."
Varför man bör köra värmaren emellanåt (även när det inte är kallt så man behöver använda den av den anledningen) är bl a som jag förstått det att sot och fukt bränns ur och därmed förebygger problem. Dessutom kan många korta starter av värmaren rent generellt bidra till att dieselvärmaren lättare sotar igen. Bäst är nog att låta dieselvärmaren gå hela cykler (50 min i mitt fall vid manuell direktstart) regelbundet så den blir ordentligt varm och sot bränns bort.
T ex Webasto rekommenderar:
Parkeringsvärmaren bör under hela året slås på en gång i månaden i ca 15 till 30 minuter.
http://www.webasto.com/se/marknaderochp ... rvice/faq/
(se under "Behöver parkeringsvärmare underhållas?")
Har själv en dieselvärmare i min V70 D3 2014 som jag haft i precis 1 år nu och hittills inga problem med dieselvärmaren.
På vinterhalvåret laddar jag (AGM) batteriet i bilen ibland så att jag vet att det är fulladdat, dieselvärmarstarter tar ju en del kapacitet av batteriet så det är bra att ha det fulladdat.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.