Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EsbenMP
Hej. Jeg har lige købt en V70 fra 2008, som har kørt 24.000 mil. Den kører perfekt, men motoren skaka (ryster) meget i tomgang. Det er så slemt at motor huvudet også larmer.
Er der nogen som har erfaring med problemet?
Vh Esben fra Danmark.
Är det nu man ska svara "Ja, det är ju en diesel"?

För ett tag sedan fick min D5 ett ryck och började plötsligt vibrera mer än den gör i vanliga fall. Jag funderade på vad som kunde vara anledningen, men det var snart dags för service, så jag gjorde inget åt det. Bortsett från vibrationerna gick den som vanligt. Men efter 3-5 dagars körning eller så minskade vibrationerna gradvis för att nu vara tillbaka på normal dieselnivå. Motorstyrningen kan själv göra adaptionskörningar av spridarna till insprutningen, och kan tydligen bära sig åt så här efter en nollställning. Men varför min bil skulle nollställt insprutningen vet jag inte. Förvisso var jag ute i ett besvärligt läge i samband med att detta hände (brant lutning, ojämnt, gick på tre hjul en stund, knappt markfrigången räckte till i nosen - och så skulle ju släpet med också...), men om den körningen kunde påverka detta vet jag inte.

Har din bil hållt på länge på det här viset? Det kan ju vara ett svänghjulsfel också, exempelvis.
Användarvisningsbild
av EjS
Undersøg motorophænget. Hvis den går alle cylindre og den gør det i frigear er der næsten kun ophængene.

Den bør også rykke meget når du kører i fast gear og giver fuld gas og derefter motorbremser, fuld gas, osv.

Vh
Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]