Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Om man så vill kan man ju se till att växlingarna kan ske utan slitage på någonting, genom att reglera in rätt varvtal på motorn när den är frikopplad. Då behövs ingen synkronisering heller. Men det tar längre tid att växla.
av Elmeholt
apersson850 skrev:Om man så vill kan man ju se till att växlingarna kan ske utan slitage på någonting, genom att reglera in rätt varvtal på motorn när den är frikopplad. Då behövs ingen synkronisering heller. Men det tar längre tid att växla.
Förklara gärna, förstår inte alls vad du menar.
Användarvisningsbild
av bbenderman
Vad intressant tråd,lusläser och hoppas ni fortsätter diskussionen.
Jag har väldigt dålig erfarenhet av Wv,s DSG låda,den krånglade från bilen var ny tills den såldes.
Ett fel de aldrig lyckades åtgärda var när man la i backen,då ryckte den i väg som om kopplingen släpptes upp alldeles för snabbt.
Förstår inte att de forsätter att bygga den lådan, Den uppenbarligen har stora problem,en sak som säljer en del är att de Inte får sälja DSG till Taxi.
När DSG lådan kom så köpte Taxichaufförer Passat med automat,och de körde ungefär 1500mil så rasade lådan in med bilen På verkstad och de kunde köra 1000mil och lådan rasade igen,stackars taxichaufförer som fick köpa en annan bil för det var Omöjligt att köra Taxi med DSG.
Om det inte var en Taxi bil som bara körde långkörning.
Stads körning tålde de inte.
En taxi i Stockholm kan gå hela dygnet dag efter dag det blir många start å stopp vid trafikljusen det.
av mattish
bbenderman skrev:Vad intressant tråd,lusläser och hoppas ni fortsätter diskussionen.
Jag har väldigt dålig erfarenhet av Wv,s DSG låda,den krånglade från bilen var ny tills den såldes.
Ett fel de aldrig lyckades åtgärda var när man la i backen,då ryckte den i väg som om kopplingen släpptes upp alldeles för snabbt.
Förstår inte att de forsätter att bygga den lådan, Den uppenbarligen har stora problem,en sak som säljer en del är att de Inte får sälja DSG till Taxi.
När DSG lådan kom så köpte Taxichaufförer Passat med automat,och de körde ungefär 1500mil så rasade lådan in med bilen På verkstad och de kunde köra 1000mil och lådan rasade igen,stackars taxichaufförer som fick köpa en annan bil för det var Omöjligt att köra Taxi med DSG.
En taxi i Stockholm kan gå hela dygnet dag efter dag det blir många start å stopp vid trafikljusen det.
Skilj på vilken DSG du menar! Misstänker att du hade gasbil med den lilla lådan DQ200? Det är även den som VW stoppade som taxibil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Elmeholt skrev:
apersson850 skrev:Om man så vill kan man ju se till att växlingarna kan ske utan slitage på någonting, genom att reglera in rätt varvtal på motorn när den är frikopplad. Då behövs ingen synkronisering heller. Men det tar längre tid att växla.
Förklara gärna, förstår inte alls vad du menar.
Du kan programmera växellåda/motor att växla som en duktig förare i en manuell bil.

Vid uppväxling sjunker ju varvet, om du stryper gasen någon sekund sjunker motorvarvet lagom så när nästa växel läggs i stämmer varvet till 100% och inget slitage uppstår.

Omvänt vid nedväxling.

Många trimfirmor gör ju det det motsatta och tar bort detta för att maximera acceleration (och maximera slitaget på bilen)
Användarvisningsbild
av Jorglund
Jag hade tidigare en bil med DSG och hade inga tekniska problem med den men gillade inte körkänslan med den.
Med släp var den oprecis i reaktionerna och utan släp i start och kö körning upplevde man hela tiden känslan av att först händer inget när man släpper bromsen och sedan när man trycker lite på gasen så kopplas all kraft in för fort.
Älskar körkänslan i konventionell automat, man släpper på bromsen och bilen driver på sådär lagom och man kan justera med gasen efterhand som man önskar framdrivning...
Problemet är att om jag vill ha automat på VW/Audi idag så måste man välja värstingmodell för att få den med "riktig" automat.
Så jag är glad att volvo har dessa på de flesta modellerna, men önskar att dom gjorde hade BMW lådorna då jag tycker att de är de bästa på marknaden ifråga om ekonomi och körbarhet. Nu har jag inte provat de nya 8 stegade som VEA motorerna har. Men de verkar vara fina.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Lameller och växlar håller väldigt väl så länge ventilpaketet inte strular.
En låda är programmerad för att inte slitas ut på väldigt lång tid. Tyvärr kan den inte kompensera för allt slitage bland ventiler vilket till slut ofta ger upphov till sämre växlingar och risk för haveri.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jorglund skrev: Så jag är glad att volvo har dessa på de flesta modellerna, men önskar att dom gjorde hade BMW lådorna då jag tycker att de är de bästa på marknaden ifråga om ekonomi och körbarhet. Nu har jag inte provat de nya 8 stegade som VEA motorerna har. Men de verkar vara fina.
Det hade tyvärr inte gått eftersom bmw:s fin-automatlådor är för rakställd motor :( I tvärställda arrangemang kommer automatlådan alltid bli lidande av bristen på plats. Det finns faktiskt en möjlighet att Volvo går om BMW med nästa generation automter. ZF:s 9-växlade som blir deras storsäljare i tvärställd låda-segmentet har en klokoppling vid växel 7-9(vill jag minnas, kanske är redan på sexan), vilket leder till att man faktiskt måste synkronisera in varvtalen med synkringar som på en manuell. Blir konstig känsla och tar lång tid. Tid som man sparar in med Aisins nya 8-växlade. Du tappar en växel men får bättre växlingstider.

Eventuellt kommer alltså Volvo för första gången i historien ha marknadsledande lådor :) Det vore en stor dag.Tveksamt dock eftersom det är en liten tillverkare och Aisin inte lär strö kalibrertid över dem jmf mot de stora OEM:erna som Lexus och Toyota. Men uppenbarligen var de villiga att ge en hel del kärlek till sista årsmodellerna 6-växlade så vem vet.
Användarvisningsbild
av bbenderman
mattish skrev:
bbenderman skrev:Vad intressant tråd,lusläser och hoppas ni fortsätter diskussionen.
Skilj på vilken DSG du menar! Misstänker att du hade gasbil med den lilla lådan DQ200? Det är även den som VW stoppade som taxibil.
Nej jag hade 170hk som för övrigt var en suveränt trevlig motor,nej man ser inte många taxibilar med DSG låda.
En kompis jobbar på Wv i Tyskland som chef för teknikutveckling efter halva livet på Chalmers,jobbade på Saab innan,vad jag förstått så var det nästan Som Efter andra Världs kriget när Saab la igen,typ då alla ville åt Tyskarnas teknik och folk.
Saab hade jädrans mycket spännande liggandes i ritarkiven som nu dyker upp runtom i bilindustrin.
Saab hade så mycket otroligt mycket efter jag förstått, spjutspetsteknologi och det behövdes pengar till att utveckla som all vet inte fanns.
Så kanske tur att det gick åt skogen,så uppfinningarna (får en chans nån annan stans)

Vi kommer inte se dem de närmsta åren då det dröjer många år att utveckla ny teknik
Tur är väl att de flesta anställdes av Volvo.
Undrar vad mycket ritningar som stals de sista veckorna :)
Jo åter till ämnet DSG lådorna var när de kom inte så lämpade för start/stopp/start/stopp,men nu kanske de blivit bättre men det är ingen hemlighet.

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]