perin skrev:Jag har på flera (eller åtminstone ett) ställen i forumet noterat att man inte ska ha bränsle värmaren i läge "Auto" om man kör mycket kortsträckor. Men var står det i instruktionsboken till bilen?
Har inte sett det i instruktionsboken till min V70 2014 annat än att man skall se upp med batteriet så det inte dras ur (ladda med batteriladdare emellanåt i så fall) om man kör mycket korta sträckor eftersom batteriet då inte laddas tillräckligt länge av generatorn och laddkretsen i bilen.
Sen har jag läst här på jagrullar att dieselvärmaren tenderar sota igen i förtid om värmaren inte får bli riktigt varm. Igensotning är tydligen en vanlig orsak att man måste "serva" dieselvärmaren vilket blir en extra utgift. Nu verkar det vara så att förr eller senare måste man serva en dieselvärmare för den håller inte i evighet. Men just igensotning i förtid borde man kunna undvika genom att inte ha värmaren alltid på autostrart om man kör mest korta sträckor så motorn ändå inte blir varm.
Huruvida ovanstående är alltid bästa alternativ är nog svårt att veta, man får väl använda lite sunt förnuft.
Instruktionsboken V70 2014:
Upprepad användning av värmaren i kombination med korta körsträckor leder till att batteriet laddas ur med påföljande startproblem.
För att säkerställa att bilbatteriet återladdas med lika mycket energi som värmaren förbrukar, bör man vid regelbunden användning av värmaren köra bilen lika lång tid som värmaren används. Värmaren används maximalt 50 minuter vid varje tillfälle
I bilar med dieselmotorer är en bränsledriven extravärmare monterad. Värmaren startar automatiskt när extra värme behövs då motorn är igång.
Värmaren stängs av automatiskt när rätt temperatur uppnåtts eller när motorn stängs av. Extravärmarens automatiska startsekvens kan stängas av om så önskas.
Som synes inte ett pip om när det är lämpligt att stänga automatiska startsekvensen.
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.