Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Varje bil måste bedömas individuellt anser jag. Det är svårt att säga att en hyrbil eller demobil alltid är kass eller inte, det beror helt på omständigheterna anser jag, på samma sätt som privatägda eller tjänstebilar också används och sköts olika. MEN man måste ta reda på fakta, inte (som Andreas också påpekar) blint tro på att "VD'n har haft den", den har bara stått i en reception på Volvo etc. etc. etc. Det är oftast bara skitsnack för att få det att låta bättre än det är.

Jag har själv haft två demobilar genom tiderna med olika historik, det har inte varit något som helst fel på dessa vilket kan härledas till att de gick som olika typer av demo de första 4-500 milen. I ena fallet var det nog till och med en fördel inbillar jag mig då jag hade osannolik flax med goodwill från Volvo centralt efter att garantin gått ut.
6 mån, 1500mil och 12-13% ner fån listpriset precis som ni skrivit tidigare, känns standard, även om det finns undantag. Det blir i så fall en väldigt liten värdeminskning under de fösta 6 mån, en smäll som andra hands köparen får stå för i slutändan. En demobil är därför ofta för "dyr" att köpa enligt min mening.

En hyrbil kan i värsta fall blivit maskintvättat uppemot 500ggr innan försäljning. Om det är bra eller ej är en diskussion i sig. De hålls i alla fall i gott skick ext/int. En bil som inte blivit rengjord invändigt på 2 år (dom finns) är betydligt mer sliten invändigt än en hyrbil.
Herkulez skrev:6 mån, 1500mil och 12-13% ner fån listpriset precis som ni skrivit tidigare, känns standard, även om det finns undantag. Det blir i så fall en väldigt liten värdeminskning under de fösta 6 mån, en smäll som andra hands köparen får stå för i slutändan. En demobil är därför ofta för "dyr" att köpa enligt min mening.
Verkligen. Besparingen mot att köpa helt ny bil där du ofta får 8-10% väger inte upp nackdelarna. Även om nackdelarna säkerligen till stor del är psykologiska. Bilen "tål" säkert att köras hårt första tiden utan att gå sönder.
Sen kan man undra som en lekman om inte återförsäljarna har hyfsade rabatter (mer än i vanliga fall) när de köper in en bil av tillverkaren som skall gå som demobil - de skall ju visa "utåt" en produkt i reklamsyfte. Det är vad jag tror utan att ha minsta fakta. Du ställer ut en vara i "skylten" så att säga, nog borde tillverkaren uppmuntra det med lite billigare inköpspriser på demobilar kan man tro. Om så är fallet borde det innebära att handlaren har en hel del extra marginal att gå på redan från början när sen demobilen skall säljas.

/Bo
Absolut, demobilar är väldigt mycket mer rabatterade än en vanlig lagerbil. Den säljare som säger nåt annat far med osanning.
Jag köpte min bil 2011, då hade den gått 5500mil som hyrbil. Inga stora problem ännu (gått 9500mil nu). Klädsel på framstolarna bytt på Volvogaranti (t-tec).
Var då den bilen som stack ut på bilhallarna jag besökte , skick lite "som ny". Dock så verkar parkeringsskador vara vanligt på en hyrbil. Särskilt kanske på en så stor bil som en V70 (ovana förare). Det fanns skav på två fälgar samt så hade grillen och ena backspegeln fått en smäll. Detta ordnades vid köpet, ny grill,backspegel och nya beg. fälgar. Jag var tveksam till att köpa en hyrbil, men jag tänkte lite som att den inte var inbytt för att det var något fel på den., som det kanske kan vara ibland då privatbilister som byter in sin bil.
So far soo good.
Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]

Självklart är det Beg delar jag letar ef[…]

Gasfjäderbyte Packline

Bakluckefjädrar till Fiat Barchetta verkar fu[…]